Bankovervaller feestelijk onthaald

Ton Jansen 21 oktober 2024
Ik zocht een geschikt boek voor mijn kleinzoon in het kader van de naderende 5 december. Hij zit in groep 3 en daarom keek ik onder meer bij de serie 'Tijgerlezen', een voortreffelijke reeks om het leesproces van de jonge lezer te ontwikkelen.
Toen kwam ik uit bij het boek van Kees de Boer 'Cowboy in de bank'. Bij het zien van deze titel moest ik gelijk denken aan het boek uit dezelfde serie van Pim Lammers: 'Hoe beroof je een bank' uit 2020. Ik voorspelde in mijn AI toen een grote toekomst voor deze auteur en zie ... Nou bezit ik geen voorspellende gaven, maar het is toch alleraardigst als je woorden uitkomen.
Terug naar dit nieuwe boek. Het is eigenlijk een combinatie van tekst en tekeningen. Niet zo onlogisch gezien het feit dat Kees de Boer ook bekend staat als illustrator. Dan maar gelijk de illustraties. Het zijn kleurenillustraties die zijn ingekleurd met potlood. Ze dragen voor een groot deel ook dit boek. Ze zijn kleurrijk, geestig en gezellig om te bekijken.
Jop gaat - ondanks bezwaren van zijn ouders en hond Fien - een bank overvallen. Hij trekt zijn sinterklaaspak aan en neemt zijn neppistool (voor beginnende lezers hier met koppelteken geschreven). Bij de bank aangekomen krijgt hij een enthousiast onthaal van medewerkeer Victor en bankdirecteur Annet (hier beschreven als een tompoes). Als ze de bankoverval willen vieren, komt er nog een overvaller binnen. Hij blijkt geld nodig te hebben voor een reisje naar Suriname om met zijn dochter haar moeder te bezoeken.
Als alles achter de rug is komt Jop thuis, maar zijn ouders geloven niets van zijn avontuur. Als moeder -terwijl vader geëmancipeerd het huis stofzuigt - de krant leest ...

Ik heb mijn beschrijving op deze site bij het boek van Pim Lammers nog een opgezocht. Eigenlijk kan ik daarbij dezelfde woorden herhalen.
Dit is een fantasievol verhaal, de kinderfantasie is onbegrensd. Fantasie die veel kinderen (vanaf ca. 12 jaar) en verreweg de meeste volwassenen zijn kwijtgeraakt.

Een goed boek uit de reeks 'Tijgerlezen', zowel in woord als in beeld. Beetje spanning, erg grappig en vermakelijk.
Zal ook nog het boek van Tjibbe Veldkamp bekijken - zelfde serie -en dan voor de kleinzoon zijn collectie aanvullen. Het lijkt mij mooi als je als kind zo je leesontwikkeling vorm kunt geven.

Dikke vier sterren.

Meer recensies van Ton Jansen