Ja, Nee, Misschien en Welkom

Ton Jansen 05 oktober 2024
Groot, langwerpig prentenboek in opvallende gele kleur met drie beren op het omslag. Vleermuis adviseert het meisje in het boek - hier de ik-persoon - om enkele gasten in huis te halen. Ze komen van ver en het zijn vast leuke gasten. Dus, waarom niet. Het blijken drie beren en ze stellen zich voor als vier en daar houden ze hun namen Ja, Nee en Misschien aan over. Het is best een gezellige boel met die drie gasten in huis. Eigenlijk is het een envelop vrolijkheid. Daarom organiseren de berenbroers een picknick in het bos en sturen derhalve iedereen een uitnodiging. Niemand komt echter behalve vriend de vleermuis. Nee constateert dat ze niet van vreemdelingen houden.
Dan wordt de sfeer steeds grimmiger en er wordt zelfs brand gesticht. Het meisje en de drie beren nemen een drastisch besluit.
Dit prentenboek is met een noodwet, een spoedwet of een asielcrisis hoogst actueel.
De illustraties ademen een nostalgische retrosfeer uit. De laatste twee spreads zijn tekstloos , naar overduidelijk wat inhoud betreft.
Een boek dat tot nadenken stemt.
Gezien de zeggingskracht misschien wel vijf sterren waard. Omdat ik daar zo zuinig mogelijk mee omspring, heb ik er vier ingevuld.
Beslist een boek dat op scholen thuishoort, maar ook voor ca. 5-jarigen thuis meer dan de moeite waard is om te bespreken. Zeker in ons huidige tijdsbeeld van angst, wantrouwen en vooroordelen over vluchtelingen en overvolle asielcentra. En ook om je eigen blikveld mogelijk te verruimen.
Vier sterren voor drie beren.

Meer recensies van Ton Jansen