Ontmoetingen

Ton Jansen 03 juli 2024
David Vlietstra is leerkracht in de provincie Groningen en schreef al meerdere boeken. Dit is echter zijn eerste boek bij uitgeverij Gottmer. De andere boeken van hem heb ik niet gelezen - je kunt immers niet alles lezen -, maar 'De lijst van Violet Sopjes' is een goed geschreven en aantrekkelijk vormgegeven boek.

Violet maakt heel moeilijk contact en is onder begeleiding van een psycholoog. Ze moet allerlei communicatieve opdrachten doen (mensen aanspreken en iets vragen) om contact te maken. Ze is introvert en teruggetrokken en een thuiszitter. Als je net zoals ik in het onderwijs werkt, ken je vast zulke kinderen. Ze vereenzamen.
Violet heeft daarom een plan bedacht. Ze wil alle kinderen uit de klas uitnodigen voor een speelafspraak. Die leiden vaak tot grappige gebeurtenissen (heimelijk herbergen van dodo's, de vogels die als uitgestorven bekend staat, een peuter die met het fietsje op de treinrails verzeild is geraakt) en allerlei grappige voorvallen.
Violet schrijft deze gebeurtenissen op in een schrift. Als haar psycholoog de voorvallen leest, heersen er bij haar ernstige twijfels. Hoe zit dat nou met Violet?
Die laatste zin lijkt op een spannend en naar misdaad riekend verhaal, maar dat is het geenszins. Het is een rake observatie van een introvert en in zichzelf gekeerd kind, net zoals de auteur (naar ik las) was.
Het verhaal heeft een mooie balans van humor en gevoeligheid.
De illustraties in groen-zwart (met wit0 zijn kunstzinnig en passende bij de bevreemdende gebeurtenissen van het hoofdpersonage.
Ook het omslag is opvallend en aantrekkelijk.
Met dit boek zet David Vlietstra zich op de schrijverskaart.

Het lijkt mij een prima boek om voor te lezen in de klas. Daarvoor is de opzet geschikt, want Violet vertelt per afspraak en het daarmee gepaarde gaande avontuur. Daarnaast kan het zeker gebruikt worden als onderwerp om over te praten. Misschien dat het in de schulp gekropen kinderen wat zelfvertrouwen geeft.

Dat klinkt zwaar, maar het is vooral een luchtig boek door de geestige gebeurtenissen. Onderhuids is er veel meer aan de hand.
Voor kinderen vanaf ca. 10 jaar.

Dikke vier sterren voor dit originele verhaal.

Meer recensies van Ton Jansen