Geestig prentenboek met subtiele gelaagdheid

Ton Jansen 28 september 2024
Joukje Akveld - bij mij vooral bekend door de serie 'Van wie is die...?'- werkte samen met illustrator Jan Jutte. Die illustraties zijn altijd herkenbaar, als was het door de dikke omlijning.
Ook in dit prentenboek zijn de tekeningen herkenbaar. Zonder de naam van Jan Jutte had ik ze ook herkend. De illustraties van de vaak bekroonde kunstenaar zijn in zwart-wit met rood als steunkleur.
Joukje Akveld viel overigens als tweevoudig Zilveren Griffel-winnares ook in de prijzen.
Het succesvolle duo heeft een geestig prentenboek afgeleverd waarin op subtiele en onnadrukkelijke wijze ook gelaagdheid in te vinden is. En humor.
Een pinguïn gaat op een goede dag naar een restaurant, maar een ober vindt dat geen goed idee. De ober wijst de pinguïn op het huisdierenverbod in het restaurant. Het is echter een bordje met 'verboden voor konijnen' De pinguïn verdedigt zich met een van de mooiste zinnen uit het boek 'Heb ik een geweertje tussen mijn billen waarmee ik propjes schiet?'
Ook zijn er nog andere verboden (bijv. om te rennen), edoch pinguïn is eigenwijs en krijgt een tafeltje bij het raam voor één persoon.
Hoofdstuk 2 (van de vijf hoofdstukken): pinguïn bestudeert de menukaart en wil een driegangenmenu van louter sardientjes.
Naast hem komt een forse man zitten die een pinguïn-ei bestelt, dat tot ontsteltenis van pinguïn.
Dit alles verloopt in chaotisch sferen met veel, heel veel gedoe. Ík ben je vriend niet' is de gevleugelde uitdrukking in het boek.
Dat moet je uiteraard zelf lezen en bekijken.
Dan is het avontuur nog niet ten einde. Het restaurant zoekt personeel en pinguïn meldt zich voor die baan. Dan moet je wel borden kunnen dragen en dat valt niet mee.
In het slothoofdstuk worden dan plots de rollen omgedraaid als de ober -zonder werkkleding- op het strand arriveert. Pinguïn wijst hem op een bord 'verboden voor ober'.
Hoe moet dat nou verder?

Prima prenten-/leesboek. voorlezen aan circa 5-jarigen en het kan ook zelf gelezen worden door ca. 7-jarigen.

De achterflap vermeldt 'Akveld bewijst dat lol en literatuur prima samengaan.'- uit het NRC, en dat is een mooi geformuleerde conclusie.

4,5 ster voor dit geestige boek.

Meer recensies van Ton Jansen