Umberto, zijn zusje en de maffia

Ton Jansen 10 juli 2024
Oud-voetballer Rory de groot hield een warm pleidooi in het radioprogramma De Taalstaat om dit boek - oorspronkelijk uitgegeven in 1965 - opnieuw uit te brengen.
Het verhaal kreeg destijds een Rotterdamse onderscheiding: De Kinderjury bekroonde het tot Boek van het Jaar 1966. Het is geschreven door Ton Oosterhuis die in 2017 is overleden.
Het verhaal heeft twee delen. Het eerste deel speelt zich af in Mirana, een arme streek in het zuiden van Italië en en tweede deel in Turijn.
De hoofdpersoon is Umberto en hij is gezegend met veel voetbaltalent. Hij groeit op in armoede en ddarvan is zijn zusje Rosella het grootste slachtoffer. Zij moet namelijk een operatie ondergaan om weer te kunnen bewegen en lopen. Er is echter geen geld voor zo'n dure ingreep.
De huisarts, dokter Bartosi, ook voorzitter van de voetbalclub van Umberto, heeft een wild plan. Umberto is zo goed, dat hij kan verkassen naar Turino in Turijn uiteraard. Het geld dat met die transactie is gemoeid, kan besteed worden aan de operatie van Rosella.
Niet iedereen is blij met dit plan. De maffia gaat zowel in Mirana als in Turijn proberen dit voetbalavontuur te verijdelen. Zelfs met een ontvoering als gevolg. De politie moet aan het werk om de maffioso op te sporen en Umberto te beschermen. Hopelijk kan zijn zusje uiteindelijk worden geopereerd.

Het taalgebruik is door de erven van auteur Ton Oosterhuis aangepast, waar nodig en van enkele voetnoten voorzien om uitleg te geven over bijv. de ouderwetse draaitelefoon.
De tekeningen zijn van de bekende striptekenaar Peter van Straaten die in 2016 overleed. Het zijn krasserige pentekeningen, paginagroot. Het is werk in het begin van carrière. De illustraties dragen bij aan het nostalgisch karakter.

Ondanks het enigszins aangepaste taalgebruik blijft het een nostalgisch aanvoelend avontuur. Zonder meer prettig om te lezen, ook in 2024.
Het schuurt soms wat in geloofwaardigheid. Een voetballer gaat niet na zijn ontvoering een half uur later het veld op om daar op hoog niveau te presteren, maar dat doet niets af aan dit, mag je dat zeggen?, jongensboek.
Het is overigens zeker niet een puur voetbalboek/. Natuurlijk zijn er wedstrijdbeschrijvingen, maar de gezins- en leefsituatie in het arme zuiden krijgen genoeg aandacht.
Een fijn verhaal om opnieuw uit te geven.
In het boek wordt als leeftijd 8 jaar e.o. vermeld. Dat vind ik rijkelijk jong. Ik zou zeggen: vanaf ca. 10 jaar. OOk nog aardig voor bijvoorbeeld brugklasleerlingen.

Vier sterren.

Meer recensies van Ton Jansen