BAM! (4,5 ster)

Ton Jansen 21 juli 2024
Als liefhebber en toch ook ingewijde in de jeugdliteratuur heb ik van deze auteur de novelle 'Eindspel' gelezen. Dat boek kon mij best bekoren in die opzet. Het nieuwste boek - voor iets jongere lezers (vanaf ca. 10 jaar) is een emotioneel en goed geschreven verhaal. Met die beoordeling in sterren blijft het moeizaam. De ene vier sterren is eigenlijk niet gelijk aan de andere vier sterren. Daarom heb ik in de titel maar 4,5 ster vermeld.
Schoolcijfers , excuus, dat zit nu eenmaal in mijn onderwijsbloed, zijn eigenlijk eenvoudiger: 'Eindspel een 8 en 'De zomer die alles was' een 9.'
Zoals reeds vermeld is dit een gevoelig verhaal. Dat zou je niet zeggen als je de concluderende beschrijving van een pestende jongen leest als hij de drie hoofdpersonages op pagina 129 samenvat 'De begrafenisondernemer, de achterlijke en de kankerlijer'.
Deze zin bleef mij het meeste bij van dit boek, want hier zit alle emotie in verborgen.
Puca is een eenling op de basisschool en zij kan eigenlijk niet wachten tot ze naar de middelbare school gaat. Ze wil de tijd versnellen, want de zomervakantie duurt eindeloos lang. Haar broertje Toff (minder grote rol in het verhaal) is de achterlijke in het verhaal en dan is er een jongen uit de buurt (zelfde straat) Rover. Hij wil dat de tijd langzamer zou gaan. Daar blijkt een verdrietig geheim achter ze zitten, al heeft die genoemde zin dat al verklapt. in het verhaal is dat overigens al eerder duidelijk geworden.
Het is immers ook geen whodunit.
De schrijfstijl deed mij onder meer denken aan het boek van Annejan Mieras 'Het kleine heelal' denken. Deze vergelijking geeft het hoge niveau aan. Het is overigens niet de enige schrijver die in mij oppopt, maar om een vergelijking te maken heb ik dit als voorbeeld weergegeven.
Mijn kleinzoon zal ik het minder snel aanbevelen, maar mijn kleindochter (11) weer wel, want zij is liefhebber van dit soort verhalen. Alhoewel, ik moet dat enigszins bijstellen, mijn kleizoon kreeg voor zijn verjaardag vandaag (12 jaar) het boek 'meneer Bart'. Dat mag je met de MH17 deze week als treurig nieuwsfeit ook een emotioneel beladen verhaal vinden.
Samengevat: de lezer die graag aangrijpende verhalen leest die goed geschreven zijn. Er ligt een boek op jullie te wachten.
Ook voor de volwassen liefhebber van goede jeugdliteratuur.
Daarnaast valt mij bij het dichtslaan van het boek nog iets op. Het is uitgegeven door uitgeverij Kluitman. Dat stond in vroeger jaren - toen ik begon (1990) als recensent van jeugdboeken - bekend als uitgeverij van minder goede boeken. Querido stond (en staat vaak nog anno 2024) op nummer 1, maar Kluitman heeft echt mooie boeken in hun prospectus.

Eerst maar genieten van Mariska Overmans jeugdroman. BAM! is overigens hoofdstuktitel.
Een 9

Meer recensies van Ton Jansen