Hek-les

Ton Jansen 23 oktober 2024
Je weet van Bibi Dumon Tak dat ze interessante (jeugd/jongeren)boeken schrijft. Terwijl ik op zoek was naar een andere titel kwam ik dit boek tegen. Ik had daarover al het een en ander gelezen. Dan is de nieuwsgierigheid geprikkeld.
Het is eigenlijk een raamververtelling rondom het sprookje Roodkapje. Tussen dit begin en het eind staat feitelijke informatie over de wolf. Je leest allerlei wetenswaardigheden en vooral de jacht op de wolf wordt door de auteur in perspectief geplaatst. Het is overduidelijk wat haar standpunt is in deze -soms verhitte - discussie.
Dat klinkt wellicht zouteloos, maar het is een aantrekkelijk geschreven boek. Het boeit en laat je minimaal nadenken over het wel of niet afschieten van dit dier.
Zeker zo aanwezig zijn de dikomrande illustraties. Die zijn eenvoudig, maar heel treffend en doen het boekje goed.
De voorstander lijkt mij de fractievoorzitter van de Partij van de Dieren en overduidelijk mevrouw Van der Plas als tegenstander van dit weer opgedoken dier. De bijschriften in de spreekwolken zijn ook hilarisch.
De liefde voor het dier is bij de auteur altijd aanwezig. Dat mag geen verrassing heten.
Zeker een geslaagd boek om op speelse wijze met een groep of klas kinderen te bespreken.

De titel slaat op het gedeelte waarbij tegenstanders vertellen dat de wolf door of over het hek is gekropen en dan meestal blijkt dat het hek niet goed geplaatst is. Er is dus hek-les nodig in plaats van de wolf in het verdomhoekje te plaatsen.

Vier sterren.

Meer recensies van Ton Jansen