Club Snackbar

Ton Jansen 12 juli 2024
Hoera. Het is het zestigste boek van auteur en tevens directeur van een basisschool. De boeken zijn dikwijls geschreven vanuit een christelijke achtergrond. Dat is in dit eerste deel van de serie Çlub Snackbar' niet aan de orde.
Voor 7 boeken kreeg de auteur de Eigenwijs-prijs en in 2023. de Young Adult Prize voor het boek CRASH.
Het verhaal beschrijft de ruzie/onvrede die er tussen twee middelbare scholen en dus scholieren is. Het schoolplein van het Ichtus wordt met verf beklad en de leerlingen van De Wissel worden van vandalisme beschuldigd.
Liam heeft het erg moeilijk met deze situatie, want zijn vriend Mounir zit op De Wissel. De laatste wordt verantwoordelijk gehouden voor deze ontstane situatie. Hij wordt dan ook bedreigd door bovenbouwleerlingen .
De twee zijn echt bevriend, samen met ander meer Evi en Floor. Liam kan een ontruimde snackwagen van zijn kopen. De wagen zetten ze bij een oom op het erf van zijn boerderij. Op die plek bivakkeren ze vaak en zijn ze bezig met magneetvissen (komt mij bekend voor van Mot en de metaalvissers!).
De schoolsituatie dreigt uit de hand te lopen. Wie is toch verantwoordelijk voor deze situatie en kan het vriendengroepje ook bevriend blijven met al de spanningen?

Het is een eenvoudig te lezen verhaal. De leeftijd is circa 10+, maar gezien de leeftijd en de situatie van de leerlingen is het ook aantrekkelijk voor lezers van het voortgezet onderwijs, vooral leerlingen die niet veel affiniteit hebben met het lezen van een boek.
Het is herkenbaar en biedt voldoende spanning en leesvermaak.
Een literaire hoogvlieger is het niet. Ik vind sommige beschreven situaties niet erg logisch. Een dorp dat twee middelbare scholen heeft (komt dat wel voor in Nederland?), de snackkar die voor 100 euro gekocht kan worden. Daarnaast komt het eten van de vette hap wel erg veel voor. De vriendgroep heeft namelijk de snackkar omgedoopt tot 'Club Snackbar' en er ook een frituurpan is geplaatst.

Vermakelijk en laagdrempelig boek. Drie sterren voor dit 'jubileumboek' van Hans Mijnders. Afwachten wat het vervolgdeel te bieden heeft. Wanneer dat verschijnt, is nog niet bekend.
Het omslag is eigentijds en zal de aandacht trekken.

Meer recensies van Ton Jansen