Futuria, pretpark of kwelling?

Ton Jansen 27 oktober 2024
In mijn laatste bijdrage schreef ik over het vakmanschap van auteur Bibi Dumon Tak. Eigenlijk geldt dezelfde kwalificatie voor Suzanne Wouda. Zo kon ik volop genieten van het schitterend uitgegeven 'Oorlog in inkt'en op de boekenplank van de mooiste boeken (tussen Benny Lindelauf, Roald Dahl en Max Velthuijs- en nog enkele andere toppers - staat ook Sabel van Suzanne Wouda. Ik meen dat ik er niets over heb geschreven op deze site. Dat moet dan maar gebeuren ,want ik vind het een indrukwekkend verhaal.
Ook dit boek 'Futuria' kan mijn goedkeuring wegdragen. Het verhaal wordt vanuit een drietal personages. Twee ervan - Kraai en Achilles -staan tegenover elkaar. Ze zijn gezworen vijanden. Het is de havenbende tegen de Noosters of eigenlijk de straatschoffies tegen de mannen in het zwart.
De vijandige situatie verandert als er bendeleden worden afgevoerd naar Futuria. Daar is niet alleen een pretpark, maar ook onder meer een gevangenis.
Nu moeten de twee - hoewel knarsetandend- wel samenwerken om hun maten te bevrijden.
De derde hoofdpersoon komt in beeld: Libby.
Haar vader (dokter Gold) is wetenschapper en eigenaar van Fururia en voert experimenten uit, experimenten waarvan Libby eigenlijk geen weet heeft.
Het belangrijkste experiment heeft een persoonlijk doel. Dokter Gold nodigt de rijken uit voor een bezoek aan de oude gevangenis. daar spelen een geheim laboratorium en een carrousel een belangrijke rol. Ik word soms beticht dat ik teveel over de inhoud vertel. Dat zal ik in onderhavig geval dus niet doen.
Het wordt in elk geval een strijd op leven en dood.

Suzanne Wouda schrijft heel beeldend en zintuiglijk. Het is mysterieus en origineel. Dat zijn dezelfde bewoordingen als Kim Coenen in haar eerste boordeling over dit boek schreef. Daar kan ik mij geheel in vinden.
Op de schutbladen nog een plattegrond. Die is goed bruikbaar om het verhaal een beetje te visualiseren.

Ik heb net boeken gekocht voor onze school, maar dit boek komt op de nieuwe lijst te staan.
Leeftijd: voor circa 12 jaar en ouder.
4,5 ster

Meer recensies van Ton Jansen