Aangrijpende graphic novel voor iedereen

Ton Jansen 11 oktober 2024
Het boek ligt in de bibliotheek bij de D-boeken. Dat wil zeggen voor de leeftijdsgroep vanaf ca. 15 jaar. Dat is eigenlijk jammer, want het is eigenlijk een boek voor lezers van alle leeftijden. Je moet het getekende verhaal wel zorgvuldig tot je nemen. Het begint in Amsterdam in 2011 als de oma van Annick acute leukemie heeft en er een beenmergtransplantatie nodig is. Er zijn echter geen bloedverwanten.
Annick moet gaan speuren in het verleden. Daarbij komt de kijker/lezer in de Tweede Wereldoorlog terecht, in Amsterdam 1943.
Daarin volgen we de 18-jarige Emma. Na de deportatie van Joden vanuit de Hollandsche Schouwburg gaat zij in het verzet.
Uiteindelijk lijkt het goed te komen als er een link is met Amerika.

Het boek prachtig vormgegeven. Veel zwart-wit platen met roodaccenten. Daarnaast geeft de merel commentaar in zwarte tekstblokken. Dat zijn gedachtegangen, filosofische overdenkingen en aanmoedigingen voor gedragingen van de hoofdpersonen.

Achterin wordt verteld - via de merel - dat het een fictieve vertelling betreft, maar wel met een kern van waarheid. Zelfs een fikse brok feiten.
Als de merel afscheid neemt - 'historische feiten, cijfers en gebeurtenissen zijn niet mijn ding'- staat er nog een interessant stuk geschiedenis te wachten. Onder meer over de Hollandsche Schouwburg, de drukkers (dat speelt een belangrijke rol in deze graphic novel) en de NSB.

Op de voorkant schrijft Barbara Stok : 'Dit ga ik iedereen aanraden'. Dat lijkt mij een goed streven.
Maximale score: 5 sterren

Meer recensies van Ton Jansen