Lezersrecensie
Nog te veel losse verhaalelementen
Over dit boek las ik op diverse sites. Daarom aangevraagd en ook gelezen. Het is een boek dat snel in de vergetelheid zal raken, ben ik bang. Het is nog door een redelijk aantal bibliotheken aangeschaft. Zelf kende ik de naam Jan Sobrie niet. het is een Vlaamse acteur en theaterschrijver. Dit boek is zijn debuut. het is zeker de moeite waard.
Het enige probleem dat ik persoonlijk ondervind is het moeizaam samengaan van diverse verhaalelementen.
Het verhaal begint met een cursief en opvallend tekstgedeelte waarbij Julius bij dokter De Bleecker zit omdat hij een snelkookpan uit het zolderraam heeft gegooid om de zwaartekracht te testen. Dit hele fragment (3 bladzijden) komen verderop letterlijk terug.
Julius heeft niet bijzonder veel aan zijn ouders (vader is begrafenisondernemer en zijn moeder pedicure), maar wel met zijn opa met wie hij reisfantasieverhalen (naar planeet Steenvalckus - het bed van opa) maakt. Het betreft het stilzetten van de tijd.
Deze verhouding tussen grootvader en kind vind ik het sterkste element van het boek.
Daarna schakelen we over naar een ander verhaalelement. Helena, een nieuw meisje in de klas, vindt Juliuds helemaal niet vreemd. Julius verdiept zich erg in het wel en wee van Helena. Zij heeft veel verdriet van de scheiding van haar ouders. Julius heeft concrete plannen om die scheiding ongedaan te maken. |Uiteraard gaat dit met veel problemen gepaard, want zijn ideeën om dit te bewerkstelligen zijn bijzonder.
Daarna komt de omgang met opa weer ten tonele. Het gaat niet zo goed qua gezondheid.
Dat is het meest emotionele verhaalgegeven.
De nalatenschap van opa is dan weer mooi verwoord.
Het verhaal wordt verteld- want het lijkt nu vrij dramatisch - met kwinkslagen. Die vind ik niet altijd geslaagd en passend. De vele verkleinwoordjes van moeder storen licht en de namen van de personages moeten dan humoristisch zijn, maar dat werkt bij mij minder goed.
Het verhaal leest vlot. Het is verdeeld in zes delen.
Op de achterflap(mooi omslag trouwens) prijkt de naam van illustrator Sophie Pluim. Haar inbreng is wel heel gering.
Al met al toch een veelbelovend debuut. Het zou zonde zijn als dit verhaal ongelezen blijft. Het is geschikt voor kinderen vanaf ca. 10 jaar.
Het enige probleem dat ik persoonlijk ondervind is het moeizaam samengaan van diverse verhaalelementen.
Het verhaal begint met een cursief en opvallend tekstgedeelte waarbij Julius bij dokter De Bleecker zit omdat hij een snelkookpan uit het zolderraam heeft gegooid om de zwaartekracht te testen. Dit hele fragment (3 bladzijden) komen verderop letterlijk terug.
Julius heeft niet bijzonder veel aan zijn ouders (vader is begrafenisondernemer en zijn moeder pedicure), maar wel met zijn opa met wie hij reisfantasieverhalen (naar planeet Steenvalckus - het bed van opa) maakt. Het betreft het stilzetten van de tijd.
Deze verhouding tussen grootvader en kind vind ik het sterkste element van het boek.
Daarna schakelen we over naar een ander verhaalelement. Helena, een nieuw meisje in de klas, vindt Juliuds helemaal niet vreemd. Julius verdiept zich erg in het wel en wee van Helena. Zij heeft veel verdriet van de scheiding van haar ouders. Julius heeft concrete plannen om die scheiding ongedaan te maken. |Uiteraard gaat dit met veel problemen gepaard, want zijn ideeën om dit te bewerkstelligen zijn bijzonder.
Daarna komt de omgang met opa weer ten tonele. Het gaat niet zo goed qua gezondheid.
Dat is het meest emotionele verhaalgegeven.
De nalatenschap van opa is dan weer mooi verwoord.
Het verhaal wordt verteld- want het lijkt nu vrij dramatisch - met kwinkslagen. Die vind ik niet altijd geslaagd en passend. De vele verkleinwoordjes van moeder storen licht en de namen van de personages moeten dan humoristisch zijn, maar dat werkt bij mij minder goed.
Het verhaal leest vlot. Het is verdeeld in zes delen.
Op de achterflap(mooi omslag trouwens) prijkt de naam van illustrator Sophie Pluim. Haar inbreng is wel heel gering.
Al met al toch een veelbelovend debuut. Het zou zonde zijn als dit verhaal ongelezen blijft. Het is geschikt voor kinderen vanaf ca. 10 jaar.
1
Reageer op deze recensie