Kip op je kop, vader in je hart

Ton Jansen 28 oktober 2024
Er verschijnen de laatste tijd veel boeken voor kinderen over doodgaan en rouwen. Ik kocht twee boeken voor mijn kleinkinderen: 'Kauw van jou' van Kris Terwindt (na zorgvuldige lezing zal ik hierover schrijven) en ook het nieuwste boek van Jowi Schmitz 'Kip op je kop". De boeken heb ik gekocht voor hét decemberfeest.
Van Jowi Schmitz heb ik de novelle 'Slipjacht' gelezen en hier ook beschreven. Het schrijverschap zit haar als gegoten blijkt uit beide boeken.
Dat komt toch door het treurige karakter. Bibi Dumon Tak - alweer! - schreef op de achterzijde een wervende aanbeveling.
Toch heb ik besloten om het boek naar haar verjaardag in februari (dan wordt ze 10 jaar) door te schuiven. natuurlijk is er wel enige lichtvoetigheid in het verhaal aanwezig, maar de treurigheid overheerst. Dat gevoel kan ook liggen aan een persoonlijke leesbeleving of herinnering.
Het verhaal gaat over Romeo. Hij ontdekt een kip op zijn balkon en doopt haar Tok. Zijn vader is ernstig ziek en dreigt te overlijden. De kip zorgt dan voor een welkome afleiding. Je hoeft niet steeds het verdriet te voelen.
Aan de overzijde komt een apart gezin te wonen. Moeder van Romeo heeft in eerste instantie niet zoveel op met deze nieuwe mensen, maar voor Romeo is de aanwezigheid van buurmeisje Tobi een zegen.
Tobi's moeder is overleden en mede daardoor - zij is ook initiatiefrijk - een enorme steun.
Ze bedenken - beider ouders zijn in Brielle geboren (dat geeft het verhaal dan weer een extra dimensie als je er zelf woont) - een laatste wens. Gezien de voorliefde van vader voor zanderige woestijnen komen ze uit bij de Maasvlakte in Rotterdam. Maar dat is bepaald geen goed alternatief.
Dan wordt er middels een sponsoractie door de zoon van de juf van beide kinderen geld opgehaald voor een reis, een laatste trip.
Gezien de broze gezondheid van pa kan die reis geen doorgang vinden.
Dan bedenken ze een alternatief.
Dat het verhaal geen goede afloop kent, zal iedereen wel duidelijk zijn.
Het is een intens verdrietig verhaal. Tak schrijft hierover; "... En hoe een verhaal met slechte afloop toch hoopvol kan eindigen.'
Ik begrijp die zin wel, maar heb dat zelf niet zo beleefd.
Zoek je een boek om voor te lezen in de klas, waardoor het onderwerp bespreekbaar wordt is dit boek een topfavoriet. Het is mooi en gevoelig geschreven.
Ik ben benieuwd hoe de kleindochter het gaat ervaren. Ze heeft namelijk een heel luchtig verhaal gevraagd. Daarom de twijfel en het besluit het boek in een later stadium aan haar te geven.

De leeftijd is ca. 10 jaar en ook voor liefhebbers -zoals ik- van de betere jeugdliteratuur.
4,5 ster voor dit gevoelige en droevige verhaal.

Zelf ook maar iets luchtigs lezen voordat ik aan 'Kauw van jou' begin.

Meer recensies van Ton Jansen