Grimmige novelle

Ton Jansen 23 juli 2024
Gillian King kende ik niet als auteur. Omdat ik bijna alle jeugdthriller tot mij neem, kreeg ik het boek uit de Kluitman-novellereeks onder ogen. het is een goed bevallen leesbeurt geworden.
King schreef een spannend, maar ook grimmig (de grimmigheid deed mij denken aan sommige boeken van Juultje van den Nieuwenhof (nu Juultje Koffeman).
Hoofdpersoon is Nora en haar tweelingzus is vier jaar geleden verdwenen. Zij ziet een verdacht type of de plek in het bos waar Emma verdween. Dan krijgt ze een briefje thuisgestuurd met daarop de tekst (deels geciteerd) 'Wil je weten wat er met je zus is gebeurd? Ga dan nu naar het bos. ... Je krijgt slechts één kans.
Nora neemt het besluit om toch te gaan, want ze wil haar zus opsporen.
Ze wordt gevanggenomen en er blijken meerdere meisjes in het huis te zijn en die zegen allemaal 'papa' tegen de ontvoerder en dragen witte jurken. Daarnaast zijn er strikte leefregels (de tien geboden zou je kunnen zeggen) opgesteld.
Wacht Nora hetzelfde lot als haar tweelingzus ?Kan Nora ontsnappen? En nog belangrijker voor haar: leeft Emma nog?

Het verhaal is een novelle, dus kort en bondig. Het wordt verteld vanuit Nora. De lezer verneemt dus niets over zoektocht van de politie, een verontruste ouder of een AMBER Alert.
Toen ik de proloog las was ik even bang voor een al te vaak gelezen verhaal. gelukkig werd dat niet bewaarheid.
Achterin een epiloog in de vorm van een krantenbericht. Dat geeft helderheid, want een novelle werkt niet alles uit.
In totaliteit een prima boek, zeker ook voor de lezer die nauwelijks leest .
Vier sterren.

Meer recensies van Ton Jansen