Schattig verpakt

Ton Jansen 12 oktober 2024
Pieter Koolwijk is intussen een schrijver van belang. Het boekenweekgeschenk is een prima verhaal dat balanceert tussen avontuur, fantasie en realiteit. Die realiteit is eigenlijk wrang, want het gaat over meeloopgedrag dat je vaak ziet in schoolklassen. Ik had laatst een gesprek met mijn kleindochter over dit onderwerp.
We kunnen dus kort zijn in de beschrijving van het verhaal. Nevin wordt door haar vader naar buiten gestuurd. Hij is het binnenzitgedrag zat. Ze verliest de autosleutels van haar vader die ze uit woede heeft meegenomen. Paniek dus.
Nevin is echter ook meeloper in het pesten van Bec en Dave. Die twee worden belachelijk gemaakt met bijnamen. Ze spelen een belangrijke rol in het verhaal.
Lezen dus dit boekenweekgeschenk. Het is een van de sterkere verhalen van de afgelopen jaren.

Klachten? Ja, toch wel. Ik blijf de boeken - die je weliswaar gratis krijgt bij de aanschaf van een jeugdboek- er onaantrekkelijk uitzien. Linde Faas is evenals de auteur een gerespecteerd en gerenommeerd illustrator. De zwart-witillustraties hebben toch minder zeggingskracht.
Chloorvrij papier. Het zal best, maar het geeft dit geschenk een goedkoop uitziend boekje. Dat is jammer bij zo’n sterke inhoud.
Vier sterren.

Meer recensies van Ton Jansen