Street Academy 2

Ton Jansen 25 juli 2024
Bij de boeken die Chinouk Thijssen schrijft kun je vast rekenen op een constante, consistente kwaliteit. De boeken zijn altijd goed en vlot geschreven. Dat geldt ook voor haar tweede deel uit de serie 'Street Academy' op de achterzijde geafficheerd als slasher in de streetdancewereld.
Het is geen stand alone, alhoewel je het wel zo kunt lezen, maar het verdient aanbeveling om met deel 1 te starten. In oktober 2024 verschijnt dan het derde (en laatste?) deel.
Het is bepaald geen straf om alle delen te lezen, want Thijssen schrijft met een vaardige pen. Uiteraard moet je wel liefhebber zijn van misdaadverhalen.
Het verhaal gaat over Shay en haar vriendinnen. Ze zijn toegelaten voor de dansopleiding. Dat is het enige positieve voor de mieden, want Melody (vorige boek), Janske en Tatum zijn om het leven gekomen. Van Tatum wordt beweerd dat ze zelfmoord heeft gepleegd. Achterin het boek zijn ook triggerwarnings over zelfdoding, moord enz opgenomen met vermelding van een telefoonnummer. dat is gericht op zowel België als Nederland.
Ik ben weleens beticht van teveel informatie. dat zal ik dan bij dit boek -want dat pas bij (jeugd)thrillers achterwege laten.
In het kort: de drie dames, wisselend perspectief per hoofdstuk, krijgen bedreigingen van een nog onbekend persoon. De zo gedroomde dansopleiding krijgt zo een trieste, nare bijsmaak. De focus op het dansen verdwijnt, want wie heeft het op hen gemunt?

Eenvoudig leesbaar met genoeg actie en zeker spanning. Ook het einde is uitnodigend om boek 3 te lezen. Het eindigt met een cliffhanger die nieuwsgierig maakt.

Geen commentaar? natuurlijk wel. Het politieonderzoek is wat onderbelicht, want als er zoveel gebeurt op de dansopleiding zullen ouders, pers, politie in actie komen en zal dat tot veel ophef leiden.
daarnaast wordt een van de gedode meisjes de volgende dag al begraven. Dat lijkt mij wel erg snel, zeker als er een misdrijf in het spel is.

Zo. dat ben ik ook weer kwijt. Genoten van dit verhaal. Beide boeken zullen onze mediatheek verrijken. Ik hoop dat ze door de leerlingen met plezier gelezen worden. Dat proberen wij vanuit ons enthousiasme te bewerkstelligen.

Vier sterren.

Meer recensies van Ton Jansen