Ongewenst

Ton Jansen 21 juni 2024
Er zijn auteurs die je bijblijven. Bij Susanne Koster is dat ook het geval. Dat heeft een logische reden: haar boek 'De trap naar de hemel'. Deze trage, psychologische thriller hoort bij mijn top 10 -boeken. De leerlingen vinden het een zich te traag ontwikkelend verhaal, ikzelf heb er altijd van genoten. Een topboek.

De nieuwste Susanne Koster is een realistische young adult over ongewenste relaties en daaruit voortvloeiend een zwangerschap.
Het haalt niet het niveau - voor mij persoonlijk- van haar beste werk, maar is toch zeer lezenswaardig.
De 17-jarige Amy, ze zit voor de verandering op het MBO (kom je minder tegen) en ze heeft ondanks het gemis van haar vader -hij is overleden - een goede band met haar moeder en haar broer Liam die in Groningen studeert. Ook heeft ze goede en trouwe vrienden.
Amy's leven verandert als er een nieuwe docent komt, David Nevada. Ze maken erg persoonlijk contact en dat mondt uit in afspraakjes om bijv. samen hard te lopen.
Als er een schoolfeest is en de docent heeft teveel gedronken, brengt Amy hem naar huis met fiks wat gevolgen. Er ontstaat in die dronken toestand een vrijpartij en niet veel later blijkt Amy zwanger. De vriendin van de jonge docent - hij is 29 jaar - Moira is verbijsterd, zeker gezien gebeurtenissen eerder in haar leven. Ik zal dat niet verklappen. Dat is fijner om zelf te ontdekken.
Het leven van Amy staat op z'n kop.
De grote vraag dient zich aan: Hoe nu verder?

Ik zou er 3,5 ster voor geven, maar als je achterin leest dat het verhaal berust op een waargebeurd verhaal van Astrid dan weet je het belang van zulke indringende verhalen. Vandaar de vier sterren.
Het verhaal maakt grote tijdsprongen, maar is boeiend om enkele leesuurtjes in te verdwalen. de schrijfstijl is boeiend, ook eenvoudig.
Het is een verhaal voor circa 15+.

Meer recensies van Ton Jansen