Dapper verzet

Ton Jansen 06 oktober 2024
Laatst zag ik hier op Hebban dit boek voorbijkomen. Ik vroeg mij toen af of ik dit boek van Martine Letterie wel gelezen had. Het is een boek uit 2011 en later herdrukt. Het zojuist gelezen boek is de vierde druk uit 2019. De boeken over de Tweede Wereldoorlog van haar hand zijn altijd lezenswaardig. Ik mocht in het verleden enkele boeken van haar recenseren o.a. Hanna's reis.
Het verhaal over Toon - zich afspelend in januari 1944 - kon ik mij niet gelijk herinneren. De oorsprong van dit verhaal begint in de gesprekken met Toon kramer, de man van een goede vriendin van de auteur.
Een jaar eerder zat toon op het seminarie. Hij was destijds zeventien en al twee jaar waren er luchtgevechten. Het was dus oorlog, maar dan wel buiten het internaat. Toon vindt dat zijn leven buiten de werkelijkheid plaatsvindt, in het isolement van het kloosterleven. Zo staat het ook direct beschreven in het boek.
Hij wilde leven en van alles meemaken.
Hij moet op gesprek komen bij de rector en pater Theophilus. Zij vinden dat het seminarie niet de juiste plek is voor Toon, mede gezien zijn kelderende resultaten.
Bij het verlaten van de ruimte beloofde hij de pater 'Ik zal iets doen, wat ertoe doet'.
Toon komt op diverse onderduikplaatsen terecht en eindigt in de Peel. Daar sluit hij zich aan bij het verzet, het verzet tegen de vijand. Op de voorzijde geeft ee ontspoorde trein al iets prijs.

in eenvoudige, maar treffende bewoordingen maakt Letterie het tijdsbeeld duidelijk. Iets wat ze al in talloze andere boeken over dit onderwerp doet.
Daarom kunnen liefhebbers van historische oorlogsverhalen dit aansprekende verhaal zonder meer lezen. Het is voor jeugdigen geschreven. de leeftijd is ongeveer 12+.

Ik moet eens kijken of dit boek in onze mediatheek te vinden is. Vast wel.

Vier sterren.

Meer recensies van Ton Jansen