Wat als je hoofdverdachte slaapt?

TreasureinBooks 03 februari 2024
Anna O. is het debuut van auteur Matthew Blake, die eerder werkte als speechschrijver voor het Britse parlement. Ik hou er altijd van nieuwe thrillerauteurs te ontdekken, dus ik was erg blij dat ik een recensie-exemplaar van het boek won van HarperCollins Holland.

Ben is slaapdeskundige bij de bekende slaapkliniek The Abbey in Londen. En specifieker: hij is gespecialiseerd in misdrijven die gepleegd worden in de slaap, bijvoorbeeld tijdens het slaapwandelen. Hij krijgt een nieuwe zaak: Anna O. Vier jaar geleden werd Anna gevonden met een mes in haar hand naast de neergestoken lichamen van haar twee beste vrienden. Sindsdien slaapt ze en is ze niet meer wakker geworden. Ze werd een heuse mediasensatie: er is niemand die haar zaak niet kent. Er zijn al vele pogingen gedaan haar wakker te krijgen, maar nog niets is gelukt. Ben is de volgende deskundige die een poging mag wagen.

Hoe langer Ben met Anna werkt, hoe meer hij wordt opgeslokt door het mysterie rondom Anna. Wat is er precies gebeurd op die beruchte avond, vier jaar geleden? Als er nog een moord gepleegd wordt raakt deze zaak steeds meer verweven met een oude zaak. Maar wie is de cruciale schakel tussen deze zaken? Heeft Anna de moorden wel gepleegd? Was ze aan het slaapwandelen tijdens die beruchte nacht? Of doet ze al die tijd alsof?

Anna O. is een thriller met een interessant concept. We weten wie er vermoord zijn en het lijkt overduidelijk wie de moordenaar is. Maar wat doe je als die moordenaar zelf niet bewust was van wat ze deed? En hoe veroordeel je iemand die zich niet kan verweren? In de eerste drie delen van het boek word je meegenomen in het mysterie. In eerste instantie lees je vooral vanuit het perspectief van Ben, maar langzaam krijgen we ook andere perspectieven te zien. Hoe was deze mediasensatie voor de moeder van Anna? Wie is de blogger die nog altijd geobsedeerd is door de zaak? Zo ontdekken we steeds meer van het raadsel, ook door middel van dagboekfragmenten die Anna schreef in aanloop naar de moorden.

Het boek werd al vrij snel spannend en ik was erg benieuwd naar de ontknoping. Ik heb meerdere verdachten gehad en was teleurgesteld in de richting die het op leek te gaan. Ik liet me echter voor de gek houden en dat had ik kunnen weten: het boek was immers nog niet afgelopen. De uiteindelijke ontknoping zag ik aankomen, maar wel slechts één of twee hoofdstukken voor het ons als lezer verteld werd. Ik moet wel zeggen dat ik het einde wat onbevredigend vond. Het vierde deel van het boek verliest tempo en rekt naar mijn mening te lang uit. Ook zijn de laatste paar hoofdstukken echt uitleg-hoofdstukken, waar ik liever had gezien dat we deze informatie wat meer verspreid door het boek hadden gekregen. Hoewel ik het einde dus lichtelijk tegen vond vallen, zat ik wel echt helemaal in het boek. Ik kon het rond het derde deel moeilijk wegleggen. In mijn ogen is dat een onmisbare eigenschap voor een goede thriller!

Voor de echte thrillerliefhebber is Anna O. zeker de moeite waard, vooral als je van boeken houdt die je niet weg kunt leggen. Het einde is onvoorspelbaar, zelfs voor een doorgewinterde thrillerlezer. Het einde had korter en daardoor misschien nog spannender gekund, maar dat biedt alleen maar ruimte voor een nog beter tweede boek.

3,75 sterren

Deze recensie verscheen ook op: https://treasureinbooks.nl/anna-o-matthew-blake/

Meer recensies van TreasureinBooks