Mooie introductie op de personages

TreasureinBooks 12 september 2024
In Brandoffer maken we kennis met rechercheur Washington Poe. Maar niet voor we eerst leren over een gruwelijke moord in een steencirkel in de regio Cumbria in Engeland. Poe wordt bij deze zaak betrokken omdat hij in de regio woont en deze goed kent. Want deze moord, waarbij het slachtoffer in brand wordt gestoken, is niet de eerste met eenzelfde patroon.

Poe werkt voor de SCAS, de analytische afdeling van de politie. Samen met zijn leidinggevende Flynn gaat hij aan de slag met de zaak. Ze nemen Tilly Bradshaw mee naar locatie. Een opvallende keuze, want Bradshaw is een einzelganger. Maar ook de beste analyticus van het bureau.

Zo maken we kennis met Poe en Tilly. Dit duo vormt de basis voor de boekenreeks van M.W. Craven, waarvan Brandoffer het eerste deel is. Poe is de rebelse agent die alles op zijn eigen manier doet. Maar door zijn unieke manier van werken en denken is hij ook heel goed in zaken oplossen. Bradshaw is een buitenbeentje, maar analytisch heel sterk en met heel veel kennis. Zij vormen al snel een goed team.

Ik las dit boek als onderdeel van een boekenclub van uitgeverij Luitingh-Sijthoff, van wie ik ook mijn exemplaar van het boek kreeg. Als antwoord op de vraag wat mijn favoriete personage was bleef het bij mij lang stil. Heel eerlijk: eigenlijk vond ik geen van de personages echt heel leuk. Normaal zou je dan zeggen dat het boek een worsteling is. Maar Craven pakt dit goed aan: hij weet wat de tekortkomingen van zijn personages zijn en laat ze elkaar aanvullen. Wanneer Poe uit de bocht vliegt is Tilly er om hem te corrigeren. Wanneer Tilly zich ongemakkelijk gedraagt in gesprekken, is Poe er om haar te helpen. Net als het vervelend lijkt te worden lossen de personages dat zelf op. Heel verfrissend!

Hoewel het boek sterk is en ik het met plezier las, vond ik de twist naar de dader jammer. Ik heb het idee dat ik dit vaker gelezen heb, ik vond het niet het sterkst. Het is goed geschreven en ik zag het pas ongeveer een hoofdstuk voor de onthulling aankomen, wat altijd fijn is in een thriller. Ik had de eerste hint al wel opgevangen en de theorie bedacht, maar ook snel weer weggewuifd. Zat ik toch goed, haha!

Ondanks dat ik niet zo tevreden ben over de dader, is het boek zeker wel de moeite. Het is een mooie opbouw van de relatie tussen Tilly en Poe. En een mooie voorzet voor de rest van de serie, waar ik zeker benieuwd naar ben. Gelukkig heeft het boek een mooi rond einde, dus je kunt het ook prima op zichzelf lezen.

Omdat er wel wat tekortkomingen waren geef ik het boek 3,5 ster. Maar het is zeker een aanrader, voor zowel beginnende thrillerlezers als echte thrillerfans.

Meer recensies van TreasureinBooks