Vrouwen in de hoofdrol in dit hotel

TreasureinBooks 09 juli 2024
Wilhelmina Skogh wordt aangesteld als nieuwe directeur van het verlieslijdende Grand Hôtel in Stockholm. Ze heeft al drie succesvolle hotels op haar naam staan en gaat de uitdaging graag aan.

Ottilia Ekman werkt in één van haar hotels. Als zij hoort over de overstap van haar mentor besluit ze een brutale stap te nemen: ze vraagt of ze mee mag naar Stockholm. Haar eerste dag in haar nieuwe functie is al meteen een uitdaging, maar met de hulp van andere vrouwen in het hotel kan er veel meer dan van ze verwacht wordt.

Het verhaal volgt ze levens van Wilhelmina Skogh, Ottilia en andere vrouwen die in het hotel werken door verschillende jaren. Hoe gaan ze om met de tegenslagen binnen en buiten het hotel en weten ze een succes te maken van het Grand Hôtel?

Het boek is een historische roman. Hoewel de kaft me eerlijk gezegd niet meteen aansprak, was ik wel erg benieuwd geworden naar het verhaal. Welke rol speelden vrouwen dan in dat Grand Hôtel aan het begin van de twintigste eeuw?

Die rol is een stuk groter dan je denkt! Wilhelmina Skogh heeft echt bestaan en op haar is het boek ook grotendeels gebaseerd. De andere personages zijn wel verzonnen. Wilhelmina bouwt haar hotel op met behulp van allerlei verschillende vrouwen. Maar de manier waarop ze dat doet gaat eigenlijk redelijk natuurlijk. Ze geeft hardwerkende vrouwen nieuwe carrièremogelijkheden, maar dat is niet onverdiend. Het is alleen opvallend voor de tijd waarin ze leefde.

Hoewel een boek over het leven van vrouwen in een hotel misschien saai klinkt is niets minder waar. Ik was echt verrast hoe snel ik meeging in het verhaal. Ik was de hele tijd nieuwsgierig hoe het verder zou verlopen. Vooral met Ottilia, dat toch echt mijn favoriete personage is.

Ook de mannen in het boek hebben zeker een belangrijke rol. Van de vreselijke echtgenoot tot de mannen die als echte steunpilaren voor de vrouwen dienen. Het boek laat echt zien hoe goed deze vrouwen het doen in een tijd waarin dat niet vanzelfsprekend is, maar de mannen worden ook zeker niet vergeten.

Hoewel het boek zelden echt spannend is, wil je toch steeds verder lezen. Ik las het boek voor mijn doen vrij snel door de deadline van de boekenclub, maar ik heb het nooit met tegenzin opgepakt. Ik was altijd zin om weer verder te gaan. Het boek heeft een prettige schrijfstijl die fijn leest. De stijl heeft een wat ouderwets woordgebruik, maar dat past juist goed bij de sfeer en de tijd waarin het boek zich afspeelt.

Het boek krijgt van mij uiteindelijk geen volle vijf sterren, want het is gewoon niet het meest fantastische boek dat ik heb gelezen en er zat denk ik soms wel meer in, maar ik heb het echt met heel erg veel plezier gelezen.

4 sterren

Deze recensie verscheen eerst op boekenblog Treasure in Books: https://treasureinbooks.nl/de-vrouwen-van-het-grand-hotel/

Dit boek kreeg ik als onderdeel van de boekenclub van Ilona Levensbijls van uitgeverij LS.

Meer recensies van TreasureinBooks