Portret van het einde van een relatie

TreasureinBooks 29 augustus 2024
Als Jen na vier jaar de relatie verbreekt, weet Andy niet wat hem overkomt. Hij heeft het totaal niet aan zien komen en begrijpt niet wat hij verkeerd heeft gedaan. Maar het lukt hem niet de antwoorden van Jen te krijgen.

Good Material volgt Andy’s zoektocht door een break-up. Waar moet hij wonen? Wie is hij zonder Jen? Ze zal zich toch nog wel bedenken? Hij navigeert tussen zijn gevoelens, eindeloos scrollen over haar social media-profiel en de balans tussen erover praten en je vrienden zo vervelen dat ze niet meer met je af willen spreken.

Het boek heeft daarmee een interessant onderwerp gevonden. Het boek gaat niet over een beginnende liefde, maar over eentje die eindigt. Hoewel: is de liefde wel automatisch over bij een break-up?

Na enkele hoofdstukken moet ik zeggen dat ook ik vermoeid werd van Andy, net als sommige van zijn vrienden en collega’s in het comedycircuit. Het werd wat langdradig en moeizaam. Het was me niet duidelijk waar het boek naartoe ging, wat de drang om door te lezen niet echt sterker maakte.

Gelukkig komt er later in het boek weer een soort keerpunt. Waar het precies zit kan ik niet precies zeggen, maar de vaart komt er meer in en ik had weer meer zin om door te lezen. Het einde was wat voorspelbaar, maar daarom niet minder. Een mooie afsluiter voor Andy zonder dat het verhaal echt afgerond is. Maar ook geen los eindje zoals een open einde soms kan geven.

Het laatste deel van het boek is een mooie toevoeging, geschreven vanuit Jen. Het geeft inzichten en antwoorden die Andy niet krijgt. En een grappig kijkje in de andere kant, van de persoon die de relatie eindigt.

Zelf had ik liever gehad dat deze verdeling meer richting 50/50 was gegaan. Jen heeft ook een interessant perspectief. Het had Andy’s verhaal minder langdradig gemaakt. Doordat het boek begint met de verbroken relatie heb je minder een band met Andy en voel je jezelf toch al snel de onbegripvolle vriend die wel genoeg heeft gehoord over de ex-vriendin.

Het einde vond ik goed, maar doordat het boek echt wel wat vaart mist ga ik voor 3 sterren. Ik zou het boek wel aanraden, want het einde maakt het wat slomere midden meer dan goed.

Bedankt voor het recensie-exemplaar, Uitgeverij Luitingh-Sijthoff!

Meer recensies van TreasureinBooks