Indrukwekkende roman.

Truus Heijnen 19 april 2024
Hannes keuze is geschreven door Mascha Gesthuizen. Zij werkte tot 2014 als huisarts. De maatschappelijke problemen die ze in haar praktijk meemaakte heeft ze verwerkt in dit boek.

Het verhaal begint met het leven van Hanne. Op zestien-jarige leeftijd raakt ze zwanger en wordt ze gedwongen haar baby, een meisje, af te staan. Bij een latere relatie krijgt ze twee zoons.
Het leven van Hanne is moeilijk. Ze krijgt te maken met huiselijk geweld, drugsgebruik, seksueel misbruik, leven in een commune.

Het tweede deel gaat over het leven van Chrissie. Zij komt na de dood van haar ouders erachter dat ze geadopteerd is. In eerste instantie is dit heel moeilijk voor haar maar samen met haar vriendin gaat ze op zoek naar haar biologische moeder.
Wanneer ze haar na vele jaren uiteindelijk vind is het niet eenvoudig om nader tot elkaar te komen. Toch ontstaat er langzaamaan een band en herkennen de twee vrouwen zich in elkaar.

Mascha Gesthuizen heeft een fijne schrijfstijl met korte en vaak krachtige zinnen. Dat zorgt ervoor dat sommige situaties echt binnen komen. Het zijn geen gemakkelijke thema’s waar ze over schrijft. Adoptie, seksueel misbruik, tienerzwangerschap, drugsgebruik, euthanasie, het zijn allemaal zware onderwerpen. Ondanks deze thema’s leest het boek fijn weg en kon ik het moeilijk weg leggen. Een indrukwekkend verhaal!

Meer recensies van Truus Heijnen