Leven als een schurk? Count me in!

Twistedpagess 27 augustus 2024
‘Voor iedereen die weleens verliefd is geworden op de slechterik.’

Rae is ongeneeslijk ziek en heeft altijd al een zwak gehad voor de slechteriken in de verhalen die ze leest. Haar leven neemt een onverwachte wending wanneer ze door een vreemde een aantrekkelijk aanbod krijgt: in haar favoriete boek stappen, de Bloem te pakken en zichzelf te helen van haar verschrikkelijke ziekte. Rae accepteert het aanbod, maar in plaats van dat ze wakker wordt als de heldin in het verhaal, wordt ze wakker als de slechterik… En dan wordt het ook nóg lastiger als het boek niet is zoals zij zich herinnert.

Sarah Rees Brennan weet met Lang leve het kwaad een uniek kijkje te geven in het gedachtegoed van een slechterik. Een wending die wij lezers veelal niet gewend zijn, en dat maakt het verhaal van Rae uniek. De humor van Brennan draagt daar zeker aan bij, en maakt Lang leve het kwaad allesbehalve saai.

Lang leve het kwaad is een boek waar je zeker voor moet gaan zitten; in positieve zin! Het boek voelde voor mij aan als high fantasy vanwege de vele gedachtes van verschillende personages waardoor de structuur in het verhaal redelijk miste. Bovendien leek er een grote informatiebom te ontploffen aan het begin van het boek. Na 100 pagina’s verminderde dit echter. Ondanks dat, denk ik dat dit boek ook zeker fijn te lezen is voor mensen die houden van YA fantasy. Lang leve het kwaad really delivered: de opzet en de verhaallijn zijn sterk neergezet door Brennan door middel van beeldende taal en haar intrigerende schrijfstijl.

Lang leve het kwaad is een boek dat lastig weg te leggen is. Eenmaal in het verhaal gezogen, wil je niet meer stoppen met lezen. Het verhaal is verhelderend, uniek en maakt daarom dat ik niet kan wachten op deel twee in de Tijd van ijzer – trilogie!

Lang leve het kwaad is uitgegeven bij uitgeverij Luiting-Sijthoff en is in een prachtig jasje gestoken. Het boek is uitgegeven met een redesigned bookcover en sprayed edges (en come on, die zijn echt prachtig!) Daarnaast is het boek voor de liefhebbers heerlijk floppy!

Bedankt uitgeverij Luitingh-Sijthoff voor het recensie-exemplaar in ruil voor een eerlijke recensie.

Meer recensies van Twistedpagess