Een vrouw met ballen, die Cleopatra

VanessaW 18 juli 2024
"Want zij was werkelijk de grootste van alle Egyptische heersers, een politiek genie dat een zwak land erfde en het veranderde in iets waarvoor zelfs Roma beefde".

1 ding is duidelijk na het lezen van dit boek: Cleopatra was een vrouw met ballen! Van haar jeugd, over haar kroning tot heerseres van Egypte, haar relaties met Julius Caesar en Marcus Antonius, de liefde voor haar kinderen uit deze relaties, tot haar ondergang, bewerkstelligd door Octavianus,... alles komt uitgebreid aan bod. Het boek is ook geschreven vanuit haar standpunt.

Ik heb zelf Latijn gestudeerd in het middelbaar, dus de Romeinse namen en de samenleving daar waren mij niet onbekend. Toch was het boek een hele boterham, niet in het minst door de priegelige letters en de onaangenaam aandoende bladspiegel. Ik snap echter de keuze daarvoor, want anders werd het boek nog een stuk dikker. Ik las elke dag wat, zo bleef het behapbaar.

Alle lof ook voor de berg aan research die Margaret George heeft verricht.

Het is zeker geen boek om in 1 ruk uit te lezen, daarvoor is de hoeveelheid aan info te groot en het boek te dik, maar ik ben toch blij dat ik het dankzij Annelies Dyck en Roularta Books kon lezen. Ik heb heel wat bijgeleerd.

Een aanrader als je houdt van boeken over de Oudheid/memoires/non-fictie.

Meer recensies van VanessaW