Grandioos

VanessaW 15 juni 2024
De Schuld is het 8e en laatste (?) boek van de Bergmankronieken. De 'grande finale'. En wat voor een finale!

Vanja Lithner wil koste wat het kost haar team samenhouden. Iedereen is nog zwaar onder de indruk van de gebeurtenissen rond Billy. Die verdomde Billy. Haar team is gehalveerd, dus er komen 2 nieuwe mensen bij: Lena Gutestamm en Roger Hansson.

Er wordt een vrouw dood teruggevonden in een varkensstal. Daarboven staat het opschrift "Los dit op Sebastian Bergman". Het blijft niet bij 1 moord en het is duidelijk dat de dader zich wil wreken op Sebastian. Die heeft echter geen idee waarom of wie het zou kunnen zijn. Hij heeft ondertussen ook nog persoonlijke issues op te lossen, en alsof dat allemaal nog niet genoeg is, wordt zijn stalkster Ellinor ook nog eens voorwaardelijk vrijgelaten...

Waar Sebastian in het begin een arrogante kwal was, werd hij doorheen de reeks toch wat "gematigder" en kon hij bij mij op steeds meer sympathie rekenen. In het midden van de reeks zaten er een paar boeken waar voor mij het plot wat minder was, maar met de laatste 2, De Oogst en De Schuld, zaten de vaart en de spanning er weer in.
Ik zou wel aanraden om de hele reeks te lezen. Anders wordt het, zeker wat betreft het privéleven van de personages, moeilijk om te volgen.

Tot slot stel ik mij de vraag: is dit nu werkelijk het einde van de reeks? Als het antwoord hierop "ja" is, dan kan ik alleen maar zeggen dat ik er heel erg van genoten heb. Je hoeft dus niet altijd een sympathiek hoofdpersonage te hebben om een goede reeks te maken. Ik zal ze missen...ja, toch ook Sebastian...

Meer recensies van VanessaW