Heerlijk boek over sterke vrouwen

VanessaW 02 augustus 2024
Stockholm, 1902. Wilhemina Skogh komt aan het hoofd te staan van het noodlijdende Grand Hôtel. Dit is een unieke prestatie in een tijd waarin vrouwen niks te zeggen hebben. Wilhelmina is een sterke vrouw, die vaak met het mannelijke bestuur van het hotel in de clinch gaat, ook vaak gewoon haar zin doordrijft en laat zien dat vrouwen meer kunnen dan waar mannen hen toe in staat achten.

Ottilia Eckman was al in dienst in een ander hotel van Wilhelmina, maar ze heeft haar zinnen gezet op werken in het Grand Hôtel. Ze trekt dus naar Stockholm om daar een job te bemachtigen. Al gauw wordt ze hoofd Roomservice, en ze krijgt een team van ambitieuze, vlijtige dames onder zich.

Het boek draait naast de personages van Wilhelmina en Ottilia, ook nog om Margareta, het hoofd Huishouding en Elisabeth, een vaste bewoonster én goede vriendin van Wilhelmina.

Er komt een heel scala aan thema's voorbij in deze historische roman: vrouwen in een door mannen gedomineerde (beroeps)wereld, partnergeweld, pleegzorg, het ontstaan van vakbonden,... Dit alles tegen de achtergrond van de politieke en sociale maatschappij in Zweden begin 20e eeuw. Al deze thema's worden heel fijn en vlot verweven in het verhaal van het historische Grand Hôtel (dat nog steeds bestaat).

Kvarnström-Jones heeft een hele vlotte en beeldende schrijfstijl (alle lof ook voor de vertaalster!) en het boek leest dan ook als een trein. Ik kon het niet wegleggen en waande me in het hotel, op de banketten of in de straten van Stockholm.

Dit boek is het 1e deel in de reeks "De Parels van Stockholm" en ik kijk al uit naar deel 2.

Meer recensies van VanessaW