Hartverwarmend

VanessaW 30 juni 2024
Een paar jaar geleden las ik Het Zwembad van Libby Page (Engelse titel: The Lido). Tot op vandaag is het een van mijn all time favourites. Helaas ook het enige boek van haar dat tot nu toe vertaald is. Het vervolg hierop, The Lifeline, komt binnenkort uit en dat ga ik zeker ook kopen.

In afwachting hiervan las ik The Vintage Shop of Second Chances.

Lou heeft na het overlijden van haar moeder haar droom waargemaakt en begint een winkel met vintage kledij. Pronkstuk van de winkel (en niet te koop) is een gele jurk die van haar moeder was.
Maggy is een flukse 70'er die de shock van haar leven kreeg toen haar man aankondigde dat hij wilde scheiden. Op een dag ziet ze in Lou's winkel een gele jurk hangen en gedreven door nostalgie stapt ze binnen. De jurk is niet te koop maar het is wel het begin van een mooie vriendschap.
In New York komt Donna onverwacht te weten dat ze geadopteerd is. Het enige wat ze van haar echte moeder heeft is een foto van haar in een gele jurk. Na een zoektocht op internet komt ze bij Lou's winkel terecht en ze neemt het vliegtuig.
Het leven van de 3 vrouwen komt samen rond de gele jurk. Zullen ze het raadsel van de foto kunnen oplossen?

Al even ontroerend en hartverwarmend als Het Zwembad. Dat is mijn conclusie na het lezen van dit boek. De personages zijn zo mooi, zo levendig neergezet, de omgeving zo beschreven dat het net is alsof je zelf in de winkel rondloopt. Een hele simpele verhaallijn, zonder veel franjes, maar het verveelt geen minuut. Ik las 'm dan ook op 2 dagen uit. Een hele grote aanrader!

Meer recensies van VanessaW