Pakkend mooi

VanessaW 23 augustus 2024
Als Josiah en Yasmen elkaar ontmoeten, is het liefde op het eerste gezicht. Ze zijn soulmates in de meest pure zin van het woord. Ze trouwen, krijgen 2 schatten van kinderen, ze baten een succesvol restaurant uit, kortom: het leven lacht hen toe. Maar dan slaat het noodlot 2x op korte tijd toe. Yasmen slaagt er maar niet in haar verdriet te verwerken, komt in een zware depressie terecht en vraagt de scheiding aan.

Het boek begint 2 jaar daarna. Stilaan hebben Yasmen en Josiah hun draai gevonden zonder elkaar, in co-ouderschap voor de kinderen. Ze zijn nog partners in hun restaurant en hun levens zijn nog met elkaar verweven. Maar makkelijk is het niet. Yasmen neemt Josiah een aantal dingen uit het verleden kwalijk, en hij weet niet hoe hij daarop moet reageren.
Ze kijken vooruit naar een leven zonder elkaar als liefdespartner en beginnen voorzichtig weer te daten. Toch kunnen ze elkaar nooit echt volledig loslaten. Slagen ze erin om de kloof tussen hen te dichten of is het water toch veel te diep?

"Het is ok om niet ok te zijn". Deze zin komt veelvuldig terug in het boek. Er zitten dan ook nogal wat heftige thema's in verwerkt: scheiding, rouwverwerking, depressie...Maar tegelijk gaat het ook over het vinden van je soulmate, vriendschap, liefde en troost. De thema's zijn mooi met elkaar verweven.

Het boek is vlot geschreven, het leest als het trein. Het wordt afwisselend verteld vanuit het standpunt van Josiah en Yasmen, waardoor je je heel goed kan inleven in beide personages. Er zit ook de nodige spice in het verhaal. Ik weet niet goed onder welke noemer ik dit verhaal zou catalogeren, want "feelgood" dekt voor mij de lading niet. Ik heb het boek gelezen met een lach en een traan.
Een rauw verhaal met een zacht randje....

Meer recensies van VanessaW