Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Tegenvallende eerste helft

“Mijn herinneringen bestaan uit drie categorieën: dingen die ik wil vergeten, dingen die ik niet kan vergeten en dingen waarvan ik was vergeten dat ik ze vergeten was totdat ik me ze weer herinner.”


Met zo’n mooie mysterieuze zin op de eerste pagina van De knikkerverzamelaar, wekt Cecilia Ahern (1981) direct de interesse. Een veelbelovend begin van een verhaal dat qua onderwerp alle mogelijkheid lijkt te bieden net zo ontroerend te zijn als haar bestseller PS. I Love You, die ze op 21-jarige leeftijd schreef. Ook De knikkerverzamelaar gaat over verlies, over vergeten en over de band binnen een familie. Het is het verhaal van Fergus Boggs, die zijn geheugen kwijt is en van zijn dochter, die graaft in het verleden om Fergus’ verborgen geschiedenis boven tafel te krijgen en daarmee haar vader opnieuw leert kennen. De knikkerverzamelaar is uit het Engels vertaald door Daniëlle Stensen.

Aherns verhaal heeft een lange aanloop nodig om echt te gaan leven of überhaupt te boeien. Dat ligt aan Ahenrs keuze om een deel van het verhaal op te hangen aan het personage van Sabina Boggs. Alles aan haar ademt saaiheid: haar werk als badjuf in een verzorgingstehuis waar niets gebeurt, haar kabbelende gezinsleven dat ondanks problemen met haar man maar oppervlakkig beschreven wordt en daardoor nooit de impact krijgt die Ahern eraan probeerde toe te kennen. De sleur is voor Sabrina namelijk een drijfveer om haar vaders verleden te onderzoeken als ze verhuisdozen vol waardevolle knikkers vindt, die van hem blijken te zijn. Wat begint als een manier om het geheugen van haar aftakelende vader te prikkelen, eindigt in een ontmoeting met een versie van haar vader die Sabrina nooit heeft gekend.

Met de vondst van de knikkers krijgt het verhaal eindelijk jeu. Het is smullen geblazen, die geschiedenis van Fergus Boggs, opgegroeid in een groot gezin in het Dublin van de jaren ‘50. En anders dan bij het oppervlakkige verhaal van Sabrina, leren we Fergus en zijn handel en wandel goed kennen door uitgebreide beschrijvingen over zijn leefsituatie en zijn gevoelens. We kennen Fergus beter dan Sabrina hem kent. Haar vader blijkt namelijk een dubbelleven te leiden. Interessant is dat de verhaallijn twee keer verteld wordt. Van achter naar voren (Sabrina die er langzaam maar zeker achter komt wat haar vader tijdens zijn leven uitvoerde) en van voor naar achter (Fergus Boggs’ verhaal over zijn knikkerleven).

De hunkering naar de hoofdstukken waarin het verhaal van Fergus uit de doeken wordt gedaan, is groot. Het is heerlijk om op te gaan in het eenvoudige leven in Ierland dat Fergus en zijn familie leefden. Zijn levensverhaal wordt geïllustreerd en vooral ook gekenmerkt door de kwajongensstreken die zijn broers en hij uithaalden. Het is onvermijdelijk om met genoegen terug te denken aan de eigen kindertijd op het schoolplein met handen vol glazen balletjes.

Het verhaal van Fergus maakt veel goed, maar kan niet voorkomen dat het boek wat afgeraffeld aandoet. Alsof Ahern het verhaal van Fergus had bedacht en uitgewerkt, dat te mager vond en er daarom nog snel een laag overheen legde: die van Sabrina. Naast het personage dat niet genoeg is uitgewerkt, doet de tijdspanne ook vreemd aan. In het begin van het boek wordt de suggestie gewekt dat Sabrina maar een dag heeft om de geheime geschiedenis van haar vader te ontsluiten, maar wat de reden daarvoor is, blijft onduidelijk. Het verhaal van Fergus dat op de achtergrond loopt, decennia bestrijkt en een rustiger en daardoor fijner verteltempo heeft, weet gelukkig wel te boeien.

Ahern kan in dit boek niet overtuigen zoals ze deed met PS. I Love You. Er zitten mooie stukken in verwerkt met melancholie en ook blijdschap, die stof tot nadenken geven over de intrinsieke waarde van een waarheid. Maar pagina’s lang hunkeren naar het volgende hoofdstuk is lang als de verteller je maar niet weet te boeien.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Vera van Winkelen

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur