Is zwijgen ook liegen?

veravb 29 april 2020

Terug naar Cornwall is het nieuwste boek van Marelle Boersma uit de ‘Ik vertrek’-reeks, een serie waarvan de covers gekenmerkt worden door een vrouw met de rug naar de lezer, en verhalen die een hoog feelgood-gehalte hebben. Boersma is naast auteur ook schrijfdocente. Ze is in 2015 naar Portugal vertrokken en sinds 2019 is Frankrijk haar schrijvershaven.

Jill Skewes is enige dochter van Bob, haar moeder is al vroeg overleden. Ze is weer bij haar vader ingetrokken om hem te verzorgen, nadat haar tattoozaak door een klacht failliet is gegaan. Na Bobs overlijden vindt Jill een foto waarmee ze haar herkomst wil natrekken. Met haar laatste bezittingen trekt ze naar Cornwall om haar familie te zoeken. Daar wordt ze niet bepaald vriendelijk ontvangen. Wat volgt, is een ontrafeling van familiegeheimen en leugens.

Het verhaal heeft drie vertelstandpunten en heden en verleden wisselen elkaar af. Hoofdpersonage Jill is begin dertig, ze had een tattooshop, rijdt met een motor en is een stoere, jonge, ongebonden vrouw die geniet van seks zonder verplichtingen. Ze heeft af en toe donkere gedachten en haar artistieke talenten gebruikt ze in het ontwerpen van tattoos. Naarmate het verhaal vordert, doorloopt ze allerlei emoties die bij een rouwproces horen, zoals woede, angst en verdriet. Het is ook best heftig wat ze in korte tijd allemaal te weten komt.

Via haar vader leren we het verleden kennen, Bobs vriendschap met de rijke James en de arme Elliot, die al vroeg moet werken. Ook zien we Bob zelf, het boefje van hun trio. De jongens trekken veel op met de zussen Abigail en Barbara, en Coleen, de vriendin van Barbara. Wat begint als een vriendschap gaat over in wantrouwen en jaloezie naar gelang het verhaal vordert. Barbara is een van de twee familieleden die Jill terugvindt. Manipulatief en beredeneerd, Barbara denkt met haar meesterbrein altijd enkele zetten vooruit alsof ze een schaakspel speelt, maar bovenal is ze geldbelust. Ze doet alles om de geheimen in het verleden te laten. Van bij de start van haar verhaal heb je een vreemd en donker gevoel bij haar.

Daarnaast is ook Abigail, het andere familielid, belangrijk in het verhaal. Ze is een kunstenares, heel emotioneel en gevoelig met manisch-depressieve buien. Dat maakt haar de onberedeneerde factor in het verhaal. Het rozige en zeemzoete van het theehuisje, de cakejes en de rozenblaadjes staat in scherp contrast met de woeste cliffen en natuur van Cornwall. Dit contrast komt ook voor in het karakter van Jill. De ene keer komt haar zachte kant naar boven en het artistieke, om daarna weer wild te scheuren met haar motor, op gevaar van leven en met een man (die ze nog maar net heeft leren kennen) seks te hebben.

Terug naar Cornwall bestaat uit veel korte hoofdstukken waarna iedere keer van vertelperspectief gewisseld wordt. De kleine cliffhangers houden de spanning erin. Een echte actiethriller kun je dit niet noemen, wel een ontrafeling van een familiemysterie waarvan de puzzelstukjes best nog iets dieper in het verhaal weggestopt hadden mogen zijn, want sommige lagen erg voor het oprapen.

Meer recensies van veravb