Een boek over vrouwen die weten wat ze willen en eten, heel veel eten

Verelien 29 mei 2024
Wat een heerlijk boek, ondanks dat ik niet perse houd van de victoriaanse tijd of wat de verwachtingen van vrouwen in die tijd zijn, was dit boek heerlijk.

Het speelt zich af in Victoriaans Engeland (19e eeuw). In die tijd zijn er bepaalde verwachtingen van vrouwen afhankelijk van de klasse waarin je opgegroeid bent. Zo wordt van Eliza verwacht dat zij gaat trouwen met een rijke man en een huishouden gaat aansturen zonder zelf maar een voet in de keuken te zetten. Bovendien mochten vrouwen in die tijd geen interesse in eten/koken tonen en al helemaal geen ambitie hebben. Gelukkig probeert Eliza daaruit te breken.

Het boek gaat dus vooral over hoe Eliza zichzelf probeert te zijn in een tijd vol verwachtingen die niet binnen haar ik liggen. En over Ann die diepongelukkig en ontzettend arm is en verwacht word haar ouders te blijven verzorgen en haar eigen geluk daarvoor aan de kant te zetten. Daarnaast gaat het boek ook vooral over eten en koken. Iets wat mij zo enorm aanspreekt. Ik heb met heel veel plezier dit boek gelezen en genoten van de poëtische manier van schrijven vooral met betrekking tot het eten en het genot daarvan. Ik voelde me op een wolkje zweven.

Het poëtische taalgebruik paste ontzettend goed in het boek en het maakte me warm van binnen. In combinatie met de fijne schrijfstijl, de dual pov (van Eliza en Ann) en de korte hoofdstukken vlieg je door dit boek heen wat net geen 400 blz heeft.

AW Bruna ontzettend bedankt voor dit prachtige reviewexemplaar. Ik heb ervan genoten!

Meer recensies van Verelien