Opmerkelijk debuut, spannend, meeslepend en tot in de details uitgewerkt!

vero13 10 november 2023
Philip Lasonder krijgt voor zijn 12de verjaardag een speciaal cadeau. Hij mag eender welk schilderij uitkiezen die in het ouderlijk huis hangt. Philip kiest voor het portret van Louise de Lamargelle, een ver familielid met een trieste geschiedenis. Wanneer een inbreker het schilderij meeneemt uit zijn kamer, is Philip woedend en probeert het kunstwerk uit diens handen te sleuren. Tijdens de worsteling gaat het pistool af en wordt moeder dodelijk getroffen. Vader is in shock en Philip wordt verteerd door schuldgevoelens.
Vastberaden gaat hij op zoek naar het schilderij, niet alleen om hetgeen hem toekomt terug eigen te maken maar ook de herinnering aan zijn moeder levend te houden en zo zijn schuldgevoelens te overwinnen. Maar er zijn meer kapers op de kust en blind voor zijn zoektocht naar dat ene portret, verliest hij nog veel meer dan hem goed is. Een moeilijke en gevaarlijke zoekactie tijdens de woelige beginjaren van WO II.

Het verhaal begint bij de kleine Philip die zijn 12de verjaardag viert. Niet lang daarna slaat het noodlot toe en Philip gaat gebukt onder een groot geheim en een enorm schuldgevoel. De kleine jongen wordt groter en wordt onder de hoede genomen van zijn peetoom pater Kruyder.
We volgen het leven van Philip van kleine jongen, opgroeiende puber tot student en daarna de eerste stappen in zijn volwassen leven. De auteur weet heel geloofwaardig de levensloop weer te geven. De moeilijkheden die hem te beurt vallen, het weinige geld om te studeren en het doorzettingsvermogen van Philip, het maakt hem tot wie hij uiteindelijk geworden is.

“Ik heb afscheid genomen van de laatste persoon uit mijn jeugd, bedacht Philip weemoedig toen de trein vertrok. Vader en moeder zijn er niet meer, Sientje is verhuisd. En nu verlaat ik pastoor Kruyder. Vanaf nu ben ik volwassen.”

Op een heel natuurlijke en vlotte manier wordt het leven geschetst van Philip. Toch weet de auteur de gevoelens en kwellingen van Philip duidelijk over te brengen. Ook de fascinatie voor de kunst en dan in het bijzonder voor de schilder Baselsteyn en zijn verdere zoektocht in het kunstenaarswereldje worden heel mooi beschreven en geven de lezer een inkijkje in het bizarre en soms clandestiene en achterdochtige leventje van de kunsthandelaars.

Het plot zit heel goed in elkaar. Er gebeurt veel in het leven van Philip en alles heeft ook een betekenis. Kleine gebeurtenissen, toevallige ontmoetingen, nieuwe vriendschappen en ook een paar ongelukken, alles heeft een uitwerking of invloed op het verdere verloop van zijn leven. Het verhaal boeit vooral ook omdat alles ongedwongen wordt verteld en je genietend verder leest over de vele obstakels en soms meevallers die Philip te beurt valt.

Naast de zoektocht naar het schilderij, komt daarbovenop de dreiging van de Duitsers om de hoek kijken. Het geeft het verhaal nog een extra laagje spanning en een uitdieping van de karakters in vijandige omstandigheden. De personages worden goed gekarakteriseerd en zowel de Duitsers maar ook de NSB’ers, de verzetsvrienden en ook Joodse makkers krijgen allemaal een plek in het verhaal, zonder dat het te veel of te bombastisch wordt.

De zoektocht is een hele onderneming die het leven van Philip volledig in zijn greep houdt, en naarmate je verder leest, wordt de lezer meegenomen in die aantrekkingskracht van het schilderij en ben je al even veel in de ban van Louise als het hoofdpersonage zelf. Vele verrassende wendingen houden de aandacht vast van de lezer en ondanks de vele omzwervingen en invalshoeken, blijft het geheel overzichtelijk en goed te volgen.
Een prachtige en soms enerverende zoektocht waarbij ook liefde en passie aan te pas komt. Mooi debuut waarbij vooral het oog voor de details en het feit dat alles een diepere betekenis of rol krijgt naar het einde toe, maakt het een goed afgerond en sluitend geheel.

Meer recensies van vero13