Magnifiek debuut met ijzersterk plot!

vero13 05 juli 2024
1945
In Berchtesgaden in Gasthof Vorderbrand worden 4 joodse wezen ondergebracht in een verborgen bibliotheek. In het hol van de leeuw want Gasthof Vorderbrand is de plaats waar de nazi’s eten, slapen en feesten.
1959
Ezra is één van de 4 wezen die ondergedoken zat in Berchtesgaden en is gevlucht naar Amerika. Ook haar broers Samuel en Elias hebben de oversteek gemaakt en werden onder de hoede genomen van senator Joe Walsh. Samuel bekleedt een hoogstaande positie in het Witte Huis als rechterhand van president Eisenhower maar ook Ezra werkt zich op tot adviseur van presidentskandidaat John F. Kennedy. Maar wanneer Elias op een brute wijze vermoord wordt, lijkt het er op dat iemand het op de wezen van Vorderbrand voorzien heeft.

Het verhaal start met de ondervraging van Fräulein Paula Hitler, een vertrouwelijk document dat al direct mijn nieuwsgierigheid opwekt. Vervolgens krijgen we 2 delen: enerzijds 1945-1946 in Berchtesgaden en 1959-1960 in de Verenigde Staten.

In korte hoofdstukken leren we de 4 weeskinderen kennen die ondergebracht worden in het bizarre en gevaarlijke oord Berchtesgaden. Een meesterlijke zet, of toch niet? De kinderen zitten te midden van de nazi-Duitsers en de geallieerden bombarderen er dan ook op los.
De schrijfwijze is heel vlot en je wordt direct meegesleept in de wereld van de joodse wezen. Het verhaal wordt verteld vanuit het standpunt van Ezra en haar leren we dan ook het beste kennen. De dreiging van de Duitsers, de opkomst van de geallieerden, de verovering van het gebied, de kunstschatten en andere rijkdommen van Hitler in de vele tunnels en gangenstelsels in de Obersalzberg… alles komt uitgebreid aan bod. Prachtig beschreven hoe de kinderen in angst leven en in hun geheime bibliotheek toch de wereld naar zich toe nemen.

Ook in de Verenigde Staten vertelt Ezra verder over haar leven. Een vrouw die van aanpakken weet maar helaas haar verleden niet van zich af kan smijten, want ook nu weer lijkt de dreiging van alle kanten te komen. Terwijl Ezra zich opwerkt en staande probeert te houden in de harde mannenwereld, heeft ze nog andere onzichtbare vijanden die het op haar en haar broers hebben gemunt.
Terwijl de primaries voor de verkiezingen in volle gang zijn, de druk almaar toeneemt en fouten niet meer worden getolereerd, krijgt Ezra nog hardere noten te kraken. Vreemde boodschappen en tekeningen, vele slachtoffers die vallen rondom haar en niemand die ze in vertrouwen kan nemen.

Het plot zit fantastisch in elkaar. Spannend, meeslepend en vooral ontelbare plotwendingen en twists waardoor de dreiging en onrust almaar toeneemt. De uitwerking van het Duitse verleden naar het heden met de aanstaande presidentsverkiezingen lopen moeiteloos in elkaar over. Interessant en boeiend over de hele lijn en vooral verrassend origineel en een parel om te lezen.

Als dit een debuut is, dan wacht ik in spanning af naar een volgend verhaal want ik ben nu al overdonderd door de complexiteit van het verhaal waar je moeiteloos doorheen raast, dat op zich bewijst al hoe geniaal het geschreven is. Ook de afwerking van het plot waarbij alles tot in de details is uitgewerkt is meesterlijk. Alles klopt gewoon en dan nog eens een epiloog om vingers en duimen van af te likken.
5 sublieme sterren!

Meer recensies van vero13