Origineel en verrassend plot maar trage start

vero13 06 augustus 2024
Rudy Saer heeft zijn leven wel op de rit. Hij woont in een mooi huis, is eigenaar van een goed draaiende voedingswinkel en zijn hond Max is zijn beste kameraad. Zijn ouders zijn helaas al overleden maar het leven gaat door en Rudy maakt er het beste van. Een ongeluk komt echter nooit alleen en dat zal Rudy snel ondervinden. Wanneer er iemand van zijn personeel blijkbaar maar al te graag de eigen zakken vult, moet Rudy noodgedwongen maatregelen nemen. Zeer tegen zijn zin maar de wetten dienen om nageleefd te worden en op dat vlak is hij onverbiddelijk. Wanneer hij om stoom af te blazen een late wandeling maakt in het bos wacht hem een harde confrontatie met een naakte man. Volledig gedesoriënteerd wordt Rudy wakker zittend tegen een boom. Dit is slechts het begin van een hele reeks van incidenten die in gang worden gezet en waar Rudy kop noch staart aan kan krijgen. Helaas zit de politie hem op de hielen en moet hij alles uit de kast halen om zijn onschuld staande te houden.

Het verhaal begint met het leven van zijn ouders en hoe ze zich opgewerkt hebben. Ook de dood van vader en later van zijn moeder worden uitgebreid uit de doeken gedaan. Daarna springen we vooruit naar het leven van Rudy nu en hoe hij zijn rustige leven verder zet.
Vooral Rudy leren we het best kennen en zijn karakter kun je het beste omschrijven als een brave en goedwerkende man maar wel eenzaam. Hij is zelfstandig en kan zijn winkel goed draaiende houden. Aan de andere kant vond ik hem als jarenlang verantwoordelijke te zijn van een winkelketen nogal onwetend op verscheidene vlakken en heel naïef. Er worden verschillende maatschappelijke thema’s verwerkt in het verhaal waarbij de verschillende godsdiensten en gebruiken duidelijk aan bod komen.

De schrijfstijl is vlot, het leest heel gemakkelijk, soms iets te herhalend voor mijn part. Vooral de intro is heel lang en het duurt dan ook een hele poos voor er iets gebeurt. De uitgebreide voorgeschiedenis is wel aangenaam om goede kennis van zaken te hebben, maar kwam mij iets te repetitief over. Daarna komt er iets meer vaart in het verhaal. Jammer genoeg voor Rudy is dat niet ten goede. Er gebeurt van alles en bij elke gebeurtenis is Rudy toevallig in de buurt of half bij betrokken.
Het plot zit goed in elkaar maar het verhaal zelf heeft me minder kunnen bekoren dan zijn vorige boeken. Een verhaal die heel vlot leest, iets minder tempo en spanning dan de vorige boeken maar wel origineel. Benieuwd naar het volgende boek 'Schrijversblok' dat in september uitkomt!

3,5 sterren

Meer recensies van vero13