origineel verhaal maar afstandelijk

vero13 25 oktober 2024
Eefje is een jonge vrouw die het tot stadsvroedvrouw van Amsterdam wil schoppen. Ze volgt de lessen van de befaamde dokter Frederik Ruysch. Om haar examen te kunnen afleggen moet ze echter getrouwd zijn. Eefje en haar moeder Fijtje moeten vechten om het hoofd boven water te houden want iedere maand moet de huishuur betaald worden, willen ze niet op straat belanden. Uit noodzaak stuurt moeder Eefje naar een hoerhuis om haar schulden af te lossen. Daar leert ze de excentrieke Johannes kennen die uitsluitend van haar diensten gebruik wil maken. Ook de zwarte vrouw Bebe wekt de interesse op van Eefje door haar uitgebreide kennis over planten en kruiden die ze aanwendt tijdens het begeleiden van bevallingen. Eefje gaat bij haar in de leer en hoopt zo een eigen klantenkring op te bouwen wanneer ze een man weet te strikken en haar diploma in handen heeft. Lukt het Eefje om haar plannen te verwezenlijken of strooit haar afkomst toch nog roet in het eten?

Het verhaal speelt zich af in Amsterdam op het einde van de 17de eeuw. Harde tijden, zeker voor vrouwen. De auteur weet het tijdsbeeld mooi weer te geven. De donkere straten, de smalle steegjes met donkere nissen, dronken zeematen die zich te goed doen aan bier en hoeren. Ook de grote kloof tussen de armoedzaaiers en de welgestelden springt er uit.

De schrijfstijl is vlot en alhoewel veel woorden uit die tijd gebruikt worden, geeft dit het verhaal een extra sfeer en cachet in de tijdsgeest van toen. De beschrijvingen van de hoerhuizen en gelagkamers, de versleten kledij en schoeisel, de kilte en het schaarse voedsel,… alles wordt mooi in beeld gebracht. Eefje is de spilfiguur en we volgen haar dagelijkse beslommeringen en besognes. Doordat het verhaal geschreven is in het personaal perspectief, komt het ietwat afstandelijk over en krijg je minder voeling met het personage. Toch weet de auteur de kommer en kwel van alledag goed over te brengen en vooral de zwaarmoedigheid en uitzichtloosheid van haar situatie wordt goed benadrukt. Ook Bebe is een interessant personage waarbij haar verleden en triest verhaal over haar ouders en afkomst, haar karakter gevormd heeft en ook haar standpunt en wilskracht versterken.
Toch miste ik de diepere gevoelens van wat er zich echt in Eefje haar hoofd afspeelde, het blijft afstandelijk en vooral heel bitsig en kortaf. Het leek alsof gevoelens van liefde en genegenheid haar volkomen vreemd waren of misschien was dat gebruikelijk in die tijd om misbruik te voorkomen.

Het plot is goed opgebouwd waarbij vooral de groei en ontwikkeling van Eefje naar volwassenheid en het doorzettingsvermogen om zelfstandig en onafhankelijk door het leven te kunnen gaan, een beeld geven van een sterke vrouw die weet wat ze wil en daarvoor soms heel doortastend handelt.
Heel interessant is ook de historische verantwoording achteraan, waarbij duidelijk wordt dat er een grondige research is gebeurd.
3,5 sterren

Meer recensies van vero13