Familiegeschiedenis

vero13 26 juli 2024
In dit boek wordt de geschiedenis verteld van de familie sinds 1800. In het eerste deel worden alle voorvaderen, hun huwelijk en de vele geboortes chronologisch opgeschreven. Ook de tijdsgeest en de leefomstandigheden worden beschreven.
Handig is de kleine stamboom die vooraan te vinden is en die je helpt om het overzicht niet te verliezen. De schrijfstijl is vlot en heel gedetailleerd waarbij ook de klederdracht en de gebruiken uit die tijd uitvoerig worden besproken. Gemakkelijk is het echter niet omdat de vele namen je om de oren vliegen en ook de streek mij totaal onbekend is.
In het tweede en derde deel komt het verhaal van Jan en Dina. Daar wordt meer in detail op ingegaan en leest iets vlotter doordat het meer als een verhaal leest. Interessant zijn de verscheidene geschiedkundige gebeurtenissen die vermeld worden waardoor je een beter beeld kan scheppen over het tijdsbestek.
Voor de familie en vrienden zal het alleszins een genoegen zijn om deze geschiedenis onder ogen te zien. Een harde en moeilijke tijd waarbij ziektes, oorlog, honger- en watersnood het leven niet gemakkelijk hebben gemaakt.
Vooral Dina springt er tussenuit en heeft het hard te verduren gekregen. En uiteindelijk komen we dan ook te weten wat het grote geheim was uit deze familie, een feit dat werd doodgezwegen.
Het is goed geschreven en interessant voor familie en vrienden, maar minder boeiend als buitenstaander en daardoor niet zo gemakkelijk om er doorheen te komen.

Meer recensies van vero13