Speciale roman waarbij het morele kompas op de proef wordt gesteld

vero13 27 september 2024
Jacob Geerts is schilder en wordt opgeroepen om een pand op te frissen dat eigendom is van de gemeente. In een nis vindt hij een trommel en een kostbaar stuk. Na het overlijden van zijn broer kan hij wel een extra zetje gebruiken. Meneer Celis dwingt respect af en dat ondervindt Johan ten volle. Wanneer meneer Celis plots verdwenen is, gaat hij verder op zoek naar het verleden van zijn oom Johan De Rooij. Wat is er precies gebeurd op Java? Na het overlijden van vader Verweij stuiten Peter en Eva op een ketting met inscriptie ‘Loge Caelestis Firmamentum’. Buurman Helmuth Roschatch komt hen condoleren. Nergens kunnen ze hen verder helpen tot het verleden van buurman Helmut Roschtach uiteindelijk toch ter sprake komt.

De drie verhalen vertellen een apart verhaal waarbij telkens het hoofdpersonage met een serieus dilemma kampt. De vraag die voorop staat is of eigen belang de bovenhand heeft gekregen of heeft hij toch juist gehandeld volgens de normen van de mensheid en ook volgens de leefregels van de vrijmetselarij. Niet altijd gemakkelijk en dat voel je ook bij het lezen. Vrijmetselarij is een begrip dat iedereen al over gehoord heeft, maar de essentie en de grondbeginselen van deze orde waren mij niet bekend. Heel interessant om zo een beetje een inzicht te krijgen waar deze orde voor staat en vooral welke invloed dit heeft op de mensen zelf.

De auteur weet het perfect te omschrijven en de innerlijke strijd tussen de regels te laten zweven. De schrijfstijl is toegankelijk en vlot en in ieder verhaal komt de vrijmetselarij naar boven en wordt zo een link gelegd tussen de drie verhalen. Meneer Celis is de verbindende schakel maar de hele context van het verhaal van het horloge vond ik aanvankelijk moeilijk te plaatsen. Was dit nu een droom of een overactieve fantastische werking van het brein? Een beetje een magisch verhaal waarbij het tijdsbestek lijkt uitgerekt en doorheen de jaren is uitgesmeerd. In het 3de verhaal komen kleine linken en verwijzingen boven en worden de personages uit de 3 delen via ragfijne draadjes als in een web met elkaar verbonden. Alhoewel het wat zoekwerk is om het geheel te zien, is het wel mooi bedacht en het geeft het geheel een verheven sfeer op een originele manier.
Een interessant en boeiend verhaal, maar je moet er wel de tijd voor nemen en af en toe je fantasie wat laten meewerken. Eventueel er een nachtje over slapen om te laten bezinken en zo tot nieuwe inzichten te komen. Geen standaardroman maar het heeft iets weg van een parabel waarbij de historische achtergrond uit de 3 verhalen gaandeweg één geheel gaan vormen.

Meer recensies van vero13