Aangrijpend verhaal over drie moedige vrouwen

vero13 27 september 2024
In Nijmegen woont Antonia samen met haar 2 dochters Claar en Hanna. Claar is actief in het verzet en heeft het al geschopt tot in de hoogste rangen. Hanna is verpleegster in het Canisius ziekenhuis en probeert zo haar steentje bij te dragen, ondanks haar handicap. Moeder weet dat Claar in het verzet zit maar sluit haar ogen, bang dat ze haar dochter zal opsluiten om haar te beschermen. Hanna is heimelijk jaloers op de heldhaftige daden van haar zus Claar en wanneer deze haar hulp inroept, voelt ze zich vereerd. De risico’s om opgepakt en weggestuurd of gefusilleerd te worden, nemen ze voor lief. Maar ook moeder volgt haar hart en de kleine Sam neemt ze onder haar hoede, tot grote ergernis van Claar. Ondertussen maken de Amerikanen zich gereed voor Operatie Market Day. Eén van hen is Walter, bijnaam Bear. Een grote droom is klaar om in vervulling te gaan, maar naarmate de dag dichterbij komt, groeien de twijfels en de onzekerheid. Nijmegen komt zwaar onder vuur te liggen en dat heeft zware gevolgen voor iedereen.

Het verhaal begint op 11 september, zes dagen voor Operatie Market Garden en loopt door tot in oktober 1944. We maken kennis met de 4 hoofdpersonages die telkens om beurt hun verhaal doen. Het verhaal wordt zo gedetailleerd en filmisch beschreven waardoor je alles voor ogen ziet afspelen. Ook de emoties die ze ervaren, de wilskracht om te helpen, de onrust die altijd door hun hoofden spookt, de bezorgdheid voor elkaar,… de auteur weet perfect de gevoelens en hun innerlijke strijd te beschrijven, waardoor de personages echt onder je huid kruipen.
-Antonia is vroedvrouw en fietst de hele stad rond, zowel overdag als ’s nachts, om hoogzwangere vrouwen bij te staan bij de bevalling. Af en toe een helse onderneming en met veel risico’s. Heel frappant is de voortdurende ongerustheid over haar dochters maar toch de moed en wilskracht om hen hun gang te laten gaan, ook al weet ze dat hun leven op het spel staat. -Claar is een kopstuk in het verzet en vanuit haar standpunt lezen we hoe de organisatie en communicatie er aan toe gaat. Met gevaar voor eigen leven maar ook voor haar familie. -Hanna is verpleegster in het ziekenhuis maar zit zelf ook met een beperking waardoor ze nog eens alles extra uit de kast haalt. Ook hier krijgen we een mooie inkijk in het reilen en zeilen in het hospitaal, waarbij zowel gewonde burgers maar ook NSB’ers en Duitsers worden behandeld. Mensen die buiten het ziekenhuis zonder scrupules zouden worden omgelegd, worden in het hospitaal behandeld en van de dood gered. Hoe contradictorisch! -Walter is gestationeerd in Engeland en wacht ongeduldig, samen met zijn compagnie, om ingezet te worden om die Duitsers een lesje te leren. Met volle overtuiging en gebrand om geschiedenis te schrijven… je hoort dit zo vaak maar nu maak je het van nabij mee hoe Walter dit hele proces heeft doorlopen.

Alle verhaallijnen zijn even interessant omdat je de werkwijze en handelingen van de verschillende personages kan ervaren maar ook hoe ze tegenover elkaar staan. Vooral het doorzettingsvermogen en het zichzelf overstijgen en eigenbelang aan de kant zetten, is bewonderenswaardig. Op een nuchtere en sobere manier weet de auteur dit over te brengen. De acties worden altijd geminimaliseerd terwijl ze zelf 1 brok vol zenuwen zijn. Naast hun dagelijkse werk en inzet komt er natuurlijk ook wat liefde en genegenheid om de hoek kijken. Toch wel weer een andere beleving want wie is te vertrouwen en wie heult er met de vijand? Heel moeilijk om je er een voorstelling van te maken, maar dit komt al dicht in de buurt, want je voelt echt met ze mee.
Alhoewel het verhaal zo goed als afgerond was, vond ik het wel jammer dat niet alle personages in de epiloog werden besproken, om te weten hoe het hen is vergaan na die verschrikkelijke Operatie Market Day. Je merkt dat er veel opzoekwerk gebeurd is om de gebeurtenissen zo getrouw mogelijk weer te geven. Jammer genoeg ken ik Nijmegen niet maar voor mensen in de buurt moet het een plezier zijn om dit verhaal te lezen. Het nawoord vond ik dan ook heel verhelderend. De auteur overloopt de belangrijkste plaatsen en gebouwen die in het verhaal voorkomen en wat er mee gebeurd is.
Een beklijvend en aangrijpend verhaal, fictie maar toch grotendeels gebaseerd op echte feiten en gebeurtenissen. Absoluut een aanrader!

Meer recensies van vero13