meeslepende thriller

vero13 06 september 2024
Twee Nederlandse gezinnen, 4 volwassenen en 5 kinderen, gaan samen op vakantie in Zweden. Dankzij Marianne, de ex-collega van Mariska die in Zweden woont, kunnen ze goedkoop een huisje huren die eigendom is van haar man Aksel. Marianne is pas bevallen van haar zoontje Didrik en ze komt samen met haar man Aksel langs om te baby te laten bewonderen en tevens de huurders te verwelkomen. Het noodlot slaat helaas toe wanneer tijdens de babyborrel/welkomstdrink de 11 jarige Sofia spoorloos verdwijnt. Na wekenlang zoeken moeten ze helaas terugkeren naar Nederland zonder Sofia. Het gezin is gebroken en broer Mateo voelt zich verantwoordelijk. Zes jaar later wordt op 9 juli de vermissing van Sofia herdacht, maar juist op die dag verlaat Mariska haar woning om niet meer terug te keren. Haar man Patrick is in alle staten en vreest dat Mariska er met een minnaar vandoor is gegaan. Het onderzoek wordt stop gezet aangezien Mariska blijkbaar uit vrije wil is vertrokken. Maar dan gebeuren nog een paar vreemde zaken en Patrick gaat zelf op onderzoek uit.

De proloog begint alleszins heftig. Vervolgens is het verhaal opgebouwd uit 2 delen waarbij we eerst de gebeurtenissen volgen in 2016 met de 2 gezinnen die samen op reis gaan naar Zweden. In het 2de deel springen we 6 jaar verder en zien we hoe het de families is vergaan na die verschrikkelijke zomer.

In het begin maken we kennis met de 2 koppels en hun 5 kinderen. Daarbij wordt al snel duidelijk hoe de verhoudingen onderling liggen. Mooie beschrijvingen van de personages waarbij je toch al een soort van spanning voelt. Een zekere onrust en angst of dit allemaal wel goed zal verlopen, want 2 weken op elkaars lip zitten, is niet evident. De auteur beschrijft ook alle kleine bekommernissen en ergernissen die zich voordoen waardoor je perfect kan voorstellen hoe het allemaal verloopt. Ook de prachtige omgeving, de weidse vlakten en wateren, de dichte bossen met het loslopend wild,… je snuift direct de sfeer op van de Zweedse natuur.

De spanning is niet van in het begin hoog maar je ondervindt wel een zeker onbehagen die in de lucht hangt. Naarmate we vorderen in het verhaal, stijgt de onrust, de stress en natuurlijk het verdriet en de onmacht. De gevoelens van elk personage worden duidelijk beschreven en daardoor begin je al direct sympathie te voelen voor enkele, maar ook aversie voor andere. In het 2de deel merk je direct dat er veel gebeurd is de laatste jaren en dat niet alles koek en ei is tussen de koppels. Veel wrijvingen en onuitgesproken gevoelens, achterdochtig gedrag waardoor de conflicten nog verder uitlopen. Maar er gebeuren nog meer bizarre dingen waardoor je zelf aan alles begint te twijfelen en er het fijne van wil weten.

Het plot is goed doordacht en origineel. Er komt van alles bij kijken en de kleinste details komen soms opnieuw ter sprake waardoor je denkt het door te hebben. Maar af en toe wordt de lezer op een doodlopend spoor gezet. Een spannend en vooral meeslepend verhaal waarbij de emoties hoog oplopen. Doordat er doorheen het verhaal zoveel gebeurt en nieuwe elementen boven komen, blijf je geboeid verder lezen tot de ware ontknoping.

Meer recensies van vero13