Schitterende historische roman

vero13 16 september 2024
Lily Appleton heeft alles wat haar hartje begeert. Samen met haar ouders leeft ze in een chique buurt, want vader heeft goed geboerd en geïnvesteerd. Ze is verloofd met Raymond en ze gaat solliciteren bij de grote meester Oscar Tschirky om als souschef in het befaamde Waldorf Astoria hotel aan de slag te kunnen. Het werk heeft ze in tegenstelling tot de vele anderen niet echt nodig, maar het is een roeping en een grote droom om naast de grootmeester aan de slag te kunnen gaan. Alles verloopt voorspoedig tot die ene dag in oktober 1929, de beurscrash, die het begin inleidt van een wereldwijde economische crisis. Helaas blijven ook Lily en haar ouders niet gespaard en het werk en de investering van vele jaren, zijn in rook opgegaan. Maar daar blijft het niet bij. Niet alleen financieel wordt een hele uitdaging maar ook op persoonlijk vlak is de ellende en onzekerheid nog lang niet voorbij. Een ongeluk komt nooit alleen en dat zal Lily nog ten volle ondervinden.

Dit is de eerste historische roman van de auteur en net zoals bij zijn thrillers word je als lezer direct meegezogen in het verhaal. De cover alleen al deed me hunkeren om dit verhaal te lezen en ik werd niet teleurgesteld. Dit is het eerste deel van een trilogie en mijn enige minpuntje is dat het helaas wachten is op het vervolg want toch wel reuze benieuwd hoe het verder gaat.

Het verhaal speelt zich grotendeels af vanaf het jaar 1928 wanneer Lily een jongedame is en klaar om de wereld te omarmen. Daar tegenover vertelt Lily in 1980 als oude vrouw haar levensverhaal aan Amandine, een denkbeeldige journaliste aan wie ze haar turbulente leven toevertrouwt.
Beide verhaallijnen worden verteld vanuit het perspectief van Lily waardoor je haar gevoelens heel goed aanvoelt en ook duidelijk het verschil waarneemt tussen de jonge en soms nog wat naïeve Lily en de oudere Lily die verbitterd terug kijkt op de verschrikkelijke gebeurtenissen waar ze veelal geen invloed op had.

De schrijfwijze is heel meeslepend waarbij zowel in het verleden als in het heden Lily heel open en bloot haar hoogte- en dieptepunten beleeft en herbeleeft. De mooie beschrijvingen in de jaren ’20 komen heel filmisch over, zo ook de grandeur en chique inrichting van het Waldorf Asteria, de kledij en de entourage, ook de ietwat stijvere aanspreekvormen in de hogere klasse, je waant je als lezer terug in die tijd. Daarnaast krijgen we de vele gebeurtenissen mee die Lily ondergaat, de ene al wat aangrijpender dan de andere. Toch is het niet allemaal kommer en kwel en ook positieve kanten worden toegelicht waardoor het niet te zwaarmoedig wordt. Een mooie mix van ups en downs waarbij ook hier weer de cliffhangers op het einde van de hoofdstukken niet ontbreken. Kleine details komen boven waardoor de alertheid en nieuwsgierigheid van Lily, maar zeker ook van de lezer, terug wordt aangewakkerd.

Een aangrijpend en meeslepend verhaal dat leest als een film met de daarmee gepaard gaande emoties en haat-liefde verhoudingen naar de personages toe. Nu alleen nog reikhalzend uitkijken naar het vervolg…

Meer recensies van vero13