Interessant en boeiend verhaal

vero13 19 juli 2024
Karen Meulenberghs is freelance journaliste en vóór de covid-19 affaire was ze vooral gespecialiseerd in reisverslagen. Nu is ze getrouwd en heeft ze een zoon Bertje van 2 jaar. Op een dag staat er een Fransman Sergio Qualtièri aan de deur met het verzoek om morgen naar een afspraak te komen met advocaat Christian Gibelin in het Crowne Plaza Hotel in Antwerpen. Daar krijgt ze de opdracht om naar Manila te vliegen en er documenten en sleutels op te halen bij politiekolonel Cruz. Jaren geleden toen ze in de Filipijnen was, heeft diezelfde kolonel Cruz geprobeerd om Karen te chanteren met de drugs die de agenten in haar koffer hadden gemoffeld. Nu terug naar die corrupte kolonel vliegen is wel het laatste wat ze wil. Maar 10.000 euro vergoeding en volledige betaling van alle onkosten trekken haar toch over de streep. Cruz heeft zelf naar haar gevraagd dus erger dan de vorige keer zal het wel niet worden, toch?

Dit is het eerste boek dat ik van deze auteur lees en was aangenaam verrast van de vlotte en filmische schrijfstijl. Er zitten veel Vlaamse termen en uitdrukkingen in, wat ik persoonlijk wel leuk vind. We leren de journaliste Karen kennen en haar entourage, haar man Paul en zoontje Bertje. Blijkbaar is dit een vervolg op ‘Kras op mijn ziel’ maar dit boek is ook volledig los te lezen.

Al snel leren we kennis maken met Sergio Qualtièri en zijn leidinggevende, advocaat Christian Gibelin. Heel mooie beschrijvingen van de personages zelf, hun voorkomen en karakter en ook de manier waarop de mannen te werk gaan. Doordat alles in detail wordt weergegeven , kun je al direct een voorstelling maken hoe de personen indruk maken en intimideren.

De spanning is niet continu even hoog, maar je blijft wel geboeid door de vele verwikkelingen en kleine gebeurtenissen die toch niet allemaal toevallig kunnen zijn. Ook de normale gang van zaken in Manila en de alledaagse taferelen op straat: het aanklampen van toeristen, taxichauffeurs die geld aftroggelen, het drukke verkeer met de vele jeepneys (heb ik toch eens gegoogled) en de wirwar van toeterende en roepende chauffeurs… het is alsof je zelf meegereisd bent met Karen.

Het plot zit goed in elkaar, niet super spannend maar wel intrigerend. Vooral als je dan beseft dat dit ook allemaal gebaseerd is op waargebeurde feiten. Een kluwen van omkoping, misleiding, chantage, dreiging en dan nog vreemde gedragingen van de ondergeschikte Sergio. Sommige passages vond ik wel iets minder geloofwaardig, aangedikt of niet, het leest wel goed weg. Een boeiend en interessant verhaal want vrees dat dit nog altijd praktijken zijn die dagelijks in de Filipijnen en omstreken zullen gebeuren.
3,5 sterren

Meer recensies van vero13