Grandioos!

vero13 29 juli 2024
Sarah is tijdens de Gentse feesten spoorloos verdwenen. Haar minnaar Robin, en tevens goeie vriend van haar man Pierrot wordt dood teruggevonden. Alles wijst naar de echtgenoot Pierrot maar Nathan vreest dat het ook te maken heeft met een case van 4 jaar geleden. De bizarre bijtwonden verwijzen dan weer naar een case in de naburige landen Polen, Tsjechië en Slovakije. De dader speelt duidelijk een spel en Nathan en Marjolein zijn de pionnen die net als in het spel Incognito van de ene uithoek van het land naar de andere worden gestuurd. Maar de tijd dringt want zo staat er in de mail gestuurd naar Nathan: ‘Als de kaars sterft, sterft de waarheid met haar.’

Dit is het 2de deel met het Vlaams-Waalse duo Marjolein en Nathan. Na de strubbelingen en moeizame start tussen beide in De engelenmoord, vraagt Nathan toch de hulp weer in van Marjolein.

De proloog begint in het mooie Gent en belooft alvast weer een helse rit te worden. En je mag gerust zijn, het is weer een verhaal om je in te laten verdrinken. De auteur weet je net als in zijn vorig boek, direct al mee te krijgen in het verhaal. Wat ook ontzettend leuk is, zijn de vele bekende plaatsen in en rond Gent waardoor je net als de personages doorheen de Gentse steegjes en pleinen crosst. Café ’t Geduld is dan ook jaren mijn stamcafé geweest en heb er zelfs nog gewerkt tijden de Gentse feesten, dus de entourage en sfeer zat al direct goed. Nog wat liedjes van Luc de Vos erbovenop en het feest kan losbarsten.

De schrijfstijl is heel filmisch, mooie beschrijvingen van zowel de omgeving als de karakters. Sterke dialogen soms meelevend, dan weer kortaf en bits, heel realistisch. En ook de pittige en koppige karakters van zowel Marjolein en Nathan zorgen voor heel wat leven in de brouwerij.

Er wordt naadloos verder gegaan op het eerste deel want veel gebeurtenissen in het verleden van de personages, komen weer naar boven en beïnvloeden ook hun handelingen en denkwijze. Ook de nieuwe rechterhand Imran Demirel van Saelens van FGP Brussel, lijkt toch ook geen onbeschreven blad te hebben waardoor de achterdocht bij Marjolein weer de bovenhand krijgt. Maar ook Nathan laat duidelijk niet het achterste van zijn tong zien, tot grote ergernis van Marjolein.

Het plot zit weer grandioos goed in elkaar. Het begint met een vermissing van de jongedame Sarah, maar algauw komen al enkele zijlijnen in beeld en dat brengt alleen maar meer mogelijke daders en te volgen paden met zich mee. Ondanks de vele pistes die uitgebreid besproken en bestudeerd worden, blijft het overzichtelijk.

Er zitten heftige stukken in waarbij de dader zich volledig laat meeslepen door zijn opdracht en vooropgezet doel. Het tempo wordt dan ook serieus opgedreven want onze mysterieuze man laat er geen gras over groeien en dus zijn Nathan en Marjolein gedwongen om het beste van zichzelf te geven. Maar het is niet zomaar een thriller met wat moorden en de dader zoeken. Net als zijn vorig boek is het een totaal all-in-one pakket maar dan wel de luxe editie: de spanning, de twists, de cliffhangers, de emotionele indrukken en psychische gevolgen, zelfs amoureuze conflicten, misleiding,… een perfecte mix van fysieke en emotionele spanningen afgewisseld met diepe reflecties en herinneringen en innige momenten.

En last but not least : wat een einde, grandioos! Dit wordt afkicken want nu al hopeloos gebrand om het vervolg te lezen.

5 vette sterren met een toupe creme fraîche erbovenop! Crème de la crème om het op zijn Nathans te zeggen!

Meer recensies van vero13