Zomerse potpourri

vero13 04 september 2024
16 kortverhalen in deze bundel. Verschillende auteurs ken ik al van andere boeken maar er zitten ook een paar auteurs tussen die ‘nieuw’ waren voor mij, dus altijd leuk om de schrijfstijl te leren kennen en de sprong te wagen naar een ander boek.
De verhalen zijn uiteenlopend en eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat er voor mij een paar uitblonken en andere me iets minder lagen. Niet door de schrijfstijl maar dan eerder doordat ik de clou of het onderliggende thema minder snapte. Natuurlijk zal dat voor iedereen anders liggen, dus ik zou zeggen, gewoon proberen en je laten onderdompelen in die uitzonderlijke zomerse dagen…
1. Terug naar Elverdinge -Bruno Lowagie
De goeie oude tijd, maar ook harde tijd. Vaders wil is wet en tradities, zo ook vetes, moeten in ere gehouden worden. Mooie inkijk in de geschiedenis van de voorouders en de totstandkoming van het nageslacht. (leuke extra: mijn ouders hadden vroeger een fermetje nabij Elverdinge dus de entourage is voor mij heel goed gekend)
2. Afzien en doorzetten – Marianne Sinke
Een pelgrimstocht maken om anderen het tegendeel te bewijzen. Leuk opzet, tegelijk grappig en triest. Snedig einde. Genoten van dit apart verhaal.
3. Klaprozen - Sacha Voogd
De tocht naar een oude geliefde op het eerste gezicht, tot de ware toedracht boven komt. Heel gemoedelijk begin, tot die ene dag, dan volgt een wrange nasmaak. Spanning stijgt en het einde nadert maar niet helemaal… kleine krop in de keel.
4. Stroom van verandering – Jules Hoenderop
Een heerlijke tocht van 2 geliefden, zomers en zwoel. Onweer hangt in de lucht letterlijk en figuurlijk. Een einde die ik dubbel kan interpreteren. Mooi maar ook verwarrend.
5. De verlossing – Nel Goudriaan
Een gedetineerde die mijmert en dagdroomt. Wat is er gebeurd? Hij weet het niet meer of toch wel? Dit is een verhaal die je bij de kladden pakt en onverwachts toeslaat.
6. Arena -Joseph Roelands
Een leuke trip, vol zon, plezier en een je m’en fous mentaliteit. Joviaal geschreven met een flirterig randje zoals vakantie aanvoelt. Met een klein instinkertje.
7. Verloren vriend – Karin Hazendonk
Een heerlijke zomer onder vrienden, verliefd en bemind. Maar het eindigt niet altijd zoals we het voor ogen hadden, zo ook dit verhaal met luguber kantje.
8. Koud bloed – Frans van der Eem
Wat een originele insteek! Genoten van dit avontuurlijke spel met een serieus addertje onder het gras. Love it!
9. Boeteling – Cecile Koops
Boete doen om in het reine te komen of zit er toch nog iets anders achter? De vele vraagtekens die het verhaal oproept, dwingen je om verder te lezen. Verrassende wending en ontknoping.
10. De leugen – Meta du Crocq
Bizar maar mooi en vertederend verhaal, vol genegenheid maar ook veel bitterheid. Pure liefde overwint alles, zeggen ze toch?
11. Het orakel – Harrie Adema
Grieks getint verhaal die uiteindelijk de mythische sferen induikt. Speciaal maar wel knap bedacht.
12. Zonnebrand – Lisette van Eerten
Zomerse dag op het strand, je voelt de vibes, de ontluikende liefde,… mooie liedjes duren niet lang…, maar dit zag ik niet aankomen. Dat is een verhaal die je naar de strot grijpt.
13. Veel voor de boeg – Ed Knegtel
Veel herinneringen en nostalgie, een beetje van de hak op de tak waardoor ik wat uit de koers raakte, om in het thema van het verhaal te blijven.
14. Bens mooiste zomer – Lucy Neetens
Vertederend verhaal over de liefde en vriendschap tussen de 82 jarige Ben en de kleine meid Sofie. ‘Geluk in de puurste vorm’ zoals het verhaal zegt en dat straalt het ook uit.
15. Een parallelle werkelijkheid – Margareth Hillebrandt
Retrograde amnesie is absoluut geen lachertje. Dat ondervindt ook Ruben en wel op een onthutsende niet-alledaagse manier. Pijnlijk en triest maar wel met een hilarische toets gebracht. Fan van de combinatie drama en zwarte humor.
16. Een nieuw begin - Marceline de Waard
Twee zussen die herinneringen ophalen, maar zullen ze nog nieuwe gebeurtenissen samen meemaken? Een verhaal waarbij de stoute schoenen worden aangetrokken en je mee duimt en hoopt op een succesvol einde…

Meer recensies van vero13