Spannend met goed plot maar soms wat ongeloofwaardig

vero13 25 oktober 2024
Antwerpen zit verwikkeld in een heuse drugsoorlog met bloederige aanslagen tot gevolg. Giuliano Rossi, de chauffeur van de diamantair Aron Levi wordt ontvoerd maar of er banden zijn met het drugsmilieu is niet gekend. Sofie is vertaalster en werkt daarnaast als vrijwilligster op de palliatieve eenheid van het ziekenhuis. Daar leert ze Viktor kennen en ook de gepensioneerde rechercheur Robert. Wanneer op een avond Sofie ziet hoe Viktor wordt vermoord, is er niemand die haar gelooft. Alleen Robert probeert haar te helpen in haar zoektocht naar de mogelijke dader. Ook inspecteur Dellamonte neemt de melding van Sofie niet serieus tot ze een aantal dreigbrieven krijgt. Door een ongelukkig toeval wordt ze ook meegesleurd in de zaak van de ontvoering van chauffeur Rossi en is ze haar leven niet meer zeker. Heeft de moordenaar van Viktor haar gezien die avond en moet ze nu geëlimineerd worden?

De proloog is alvast een goeie opwarmer met een dreigende sfeer en volop actie. Daarna leren we Sofie kennen en een stukje van haar geschiedenis en turbulente verleden. Er lopen verschillende verhaallijnen naast elkaar waaronder de ontvoering van chauffeur Giuliano Rossi, ook de drugs gerelateerde feiten en rellen komen aan bod en dat is helaas ook nu nog aan de orde van de dag. Daarnaast volgen we Sofie met haar vrijwilligerswerk op de palliatieve en de dood van Viktor die Sofie als moord bestempelt.
De schrijfstijl is heel vlot en de omgeving wordt filmisch beschreven. De gang van zaken op de palliatieve afdeling wordt heel nauwkeurig toegelicht en geeft je toch een mooi beeld hoe het er aan toe gaat. Niet alleen maar kommer en kwel maar ook veel intieme momenten en zelfs lichtpuntjes voor de patiënten op hun laatste weg naar het eindstation.

Vooral Sofie leren we het beste kennen, maar ook Giuliano komt uitgebreid aan bod en ook zijn privé en verleden worden stukje bij beetje toegelicht. Sofie is een dame die van wanten weet en meer impulsief handelt waardoor ze zich telkens weer dieper in het wespennest steekt.

Het plot zit goed in elkaar en het blijft lang een groot vraagteken hoe alles precies in elkaar zit. Door de vele gebeurtenissen en acties blijft het tempo hoog. Alhoewel het gebaseerd is op waargebeurde feiten , waren sommige stukken toch net iets te toevallig om nog geloofwaardig over te komen. Ook het gemak waarmee Sofie aan soms gevoelige informatie geraakte en deel uitmaakte van het onderzoek, kwam mij soms onrealistisch over.
De gebeurtenissen spelen zich niet alleen in Antwerpen af, maar ook in Spanje wacht haar nog enkele verrassingen. Leuke afwisseling van decor en natuurlijk ook een mooie mix van actie die afgewisseld wordt met wat romantiek en de nodige reflecties. Een spannend misdaadverhaal met veel actie waarbij de personages ook hun diepere gevoelens tot uiting brengen en zo hun zwakke punten bloot geven.
Een boeiend verhaal met een mooie mix van actie, intriges en genegenheid.
3.5 sterren

Meer recensies van vero13