Spannend en verrassend psychologisch spel

vero13 05 juli 2024
Robert komt tot het besef dat zijn huwelijk met Freija één grote klucht is en helaas al van in het begin gebaseerd op leugens. De enige reden waarom hij zijn biezen nog niet heeft gepakt, is zijn stiefzoon Mille. Hij houdt het niet langer uit thuis en besluit om voorlopig zijn intrek te nemen in het huis van zijn overleden tante Ida, waarvan hij de enige erfgename is. Wanneer er een verbrand lichaam wordt gevonden in de buurt wordt het Robert wel heel heet onder de voeten. Hij manoeuvreert zich in allerlei bochten om iedereen tevreden te houden, maar daardoor zet hij zichzelf met de rug tegen de muur. Hij zet alles op alles om zijn stiefzoon niet kwijt te spelen, maar dat het een hoge tol vraagt, wordt al snel duidelijk.

Het verhaal wordt verteld vanuit het standpunt van Robert. Algauw merk je dat hij een lamme goedzak is, aanvankelijk gelukkig met zijn vrouw, maar eigenlijk meer gek op zijn stiefzoon Mille. We leren Robert beter kennen, hij is open en eerlijk over zijn gevoelens en twijfels. Aan de hand van herinneringen die boven komen en zijn reflecties over zijn huwelijk komen we meer te weten over zijn vrouw Freija. Toch blijft het allemaal nog heel vreemd en geheimzinnig.

De schrijfwijze is heel direct en met veel gevoel waardoor je sympathie krijgt voor Robert, ondanks zijn foutjes die hij zelf ook maakt. De mijmeringen van Robert maken stap voor stap duidelijk hoe hij zich voelt en vooral hoe hij de afgelopen jaren bedrogen en voorgelogen werd. Ook de andere personages in het dorp, zoals zijn oude vriend Lex en de buurman Gerald worden duidelijk gekarakteriseerd en beschreven. Echte mensen met hun eigen zorgen en moeilijk verleden, maar ook met wat enge en minder mooie kantjes. Freija , de vrouw van Robert, komt zelf niet aan het woord, maar door de vele incidenten in het verleden waarover Robert toelicht, kun je je zo een voorstelling van haar maken. En goh wat kreeg ik een hekel aan dat mens. Mooi als de auteur zo’n gevoelens naar boven kan brengen bij de lezer.

Het plot zit goed in elkaar. Aanvankelijk wordt de situatie wat uitgebreider uit de doeken gedaan, maar naarmate het verhaal vordert en Robert meer en meer achterbakse gedragingen en smerige details te weten komt, hoe meer de spanning toeneemt en daardoor ook de relaties tussen de personages volledig veranderen.

Het is een psychologisch spel waarbij Freija vooral de uitblinkster en aanzetster ervan is maar hoe het allemaal ontwikkelt en wat er nu allemaal precies gaande is, blijft lang een groot raadsel. En met daar bovenop nog een verbrand lijk, is het mysterie helemaal compleet. Benieuwd naar de ware toedracht? Daarvoor zul je toch het boek moeten oppakken en de achterklap, de sappige details en de verrassende ontknopingen uit het verleden moeten trotseren.

Meer recensies van vero13