Thriller van het jaar

Ik had nog nooit wat gelezen van Anders de la Motte, maar de korte inhoud sprak me zo erg aan dat ik meteen nieuwsgierig was. Misschien komt dat enerzijds ook, omdat ze het in de korte inhoud over urban exploring hebben en laat ik, in het verleden urbex fotografie gedaan hebben en dit trekt nog steeds mijn aandacht.

Leo Asker leidt de afdeling Ernstige misdrijven in Malmö als er een jonge vrouw vermist wordt. Ze heeft rijke ouders en vanuit het niets wordt Asker overgeplaatst naar de afdeling Verloren zielen, een eenheid waarvan eigenlijk niemand weet wat die doet. Al snel wordt Asker gegrepen door een vreemde zaak. Er worden kleine figuurpoppetjes geplaatst in een modelspoorbaan. Deze poppetjes komen overeen met vermiste personen. Ze wordt al snel de wereld van verlaten gebouwen ingevoerd en ze roept de hulp in Martin Hill, een echte urban explorer. Samen gaan ze op onderzoek.

Het boek heeft iets meer dan 500 pagina’s en ik las hem in een dag uit. Dus ik denk dat wel duidelijk is dat het boek mij in zijn greep hield. Ik wilde steeds verder lezen. Ik wilde weten wie de dader was en of ik met mijn vermoedens goed zat.

Het verhaal wordt vanuit verschillende personages verteld en hierdoor krijg je een goed beeld van de setting maar leer je ook de verschillende personages goed kennen.

De spanning die ik altijd voelde tijdens het urbexen weet de auteur perfect over te brengen en ik waande me hierdoor echt in deze verlaten oorden. De berg was echt uniek en ik kan me voorstellen dat hier het hart van een urban explorer harder van gaat kloppen.

Asker heeft een extreme jeugd gehad en daardoor ook geen contact meer met haar vader. Maar de dingen die haar vader haar geleerd heeft gebruikt ze wel op een nuttige manier in haar werk. Hierdoor komt Asker echt als een bijzonder persoon op mij over en ik ben dan ook blij dat dit het eerste deel van een serie is want afscheid nemen van deze personages wil ik nog niet. En de afdeling verloren zielen? Zo slecht is die nog niet. Ze voegen toch stuk voor stuk dingen toe waardoor Asker haar zaak toch op kan lossen.

De auteur zorgt er voor dat je tijdens het dichtslaan van het boek meteen wilt weten wanneer het vervolg uitkomt want wat is er aan de hand? En wat gaat er gebeuren. Ik mag dan ook hopen dat het niet te lang duurt voordat dit vervolg uitkomt. Ik ben in ieder geval razend enthousiast en dit zou voor mij wel eens de thriller van het jaar kunnen zijn.

Dit boek ontvingen wij van The house of Books. Dit beïnvloedt onze mening niet.

Meer recensies van Veronique van De Koukleumpjes