Een schitterende roman

Sally heeft een speciale bibliotheek ingericht voor haar dochter Elly. Ieder jaar op de verjaardag van Elly plaatst ze een nieuw boek met een persoonlijke tekst in de bibliotheek. Alleen haar dochter is eenentwintig jaar geleden naar Australië gevlucht na een ruzie en heeft niet meer achterom gekeken. Als het noodlot toeslaat wordt Elly gedwongen om terug naar huis te gaan. Daar komt ze er achter dat sommige dingen misschien toch anders zijn dan hoe ze in eerste instantie er uit zagen.

De cover ziet er erg uitnodigend uit en zorgt er voor dat ik meteen nieuwsgierig was naar het verhaal.

Het verhaal begint met een proloog van 34 jaar geleden, vertelt vanuit Sally. Vervolgens maken we een sprong in de tijd en zijn we in het heden, op het moment dat dochter Elly telefoon krijgt van de buurvrouw van Sally dat er wat vreselijks gebeurd is. Ze wordt hierdoor gedwongen om terug naar huis te gaan. In het begin merk je dat de band tussen Sally en Elly erg moeizaam is en Elly heeft nog veel wrok vanuit het verleden. In het kleine plaatsje waar Sally woont, is Sally erg geliefd en in eerste instantie kan Elly zich niet verplaatsen hierin. Echter gedurende het verhaal wordt duidelijk dat de gebeurtenissen in het verleden toch anders waren als dat Elly ze zag.

De meeste hoofdstukken spelen in het heden af en worden verteld vanuit Elly. Een enkel hoofdstuk wordt verteld vanuit Sally of speelt zich af in verleden, deze hoofdstukken worden vooral gebruikt om bepaalde situaties te verduidelijken en dat is erg prettig.

Doordat Sally gewond is kan ze niet veel, maar toch blijft het boek ontzettend boeiend. Dit komt naar mijn gevoel vooral de gelaagdheid in het verhaal. Het gaat niet alleen over de relatie tussen moeder en dochter en hoe je als moeder je kind altijd wilt beschermen, maar ook over waarderen wat je hebt en dat afstand soms nodig is om dit weer in te zien.

De bibliotheek vol herinneringen is een schitterend verhaal waarin de liefde voor boeken centraal staat. En waar duidelijk wordt hoe belangrijk liefde en familiebanden zijn.

Dit boek ontvingen wij van LS Uitgeverij. Dit beïnvloedt onze mening niet.

Meer recensies van Veronique van De Koukleumpjes