Voor echte true crime fans

Ik lees altijd graag true-crime boeken. Dus toen ik de aankondiging zag van dit boek wist ik al snel dat ik dit boek wilde lezen.

Het boek begint met een lijst van namen die allemaal een rol spelen in het verhaal.

Iedereen die het nieuws een beetje volgt heeft beslist meegekregen dat de politie de gecodeerde berichtendienst Encrochat heeft weten te hacken en ze hierdoor maandenlang in realtime toegang hadden tot berichten die criminelen via deze dienst verstuurden.

Je merkt tijdens het lezen dat Salihu zich echt verdiept heeft in het onderwerp. Hij weet waar hij over schrijft. Hij laat aan de ene kant zien hoe groot Encrochat is, maar aan de andere kant ook hoe specifiek deze chat is. Hij geeft een duidelijk beeld hoe de onderwereld werkt en hoe vrienden opeens vijanden kunnen worden. Hoe moordopdrachten voor een schijntje aangeboden worden en zelfs vervuld worden. Ik las het boek soms echt met verbijstering.

Het gaat vooral om het criminele circuit van Zweden maar ook Ridouan Taghi wordt kort aangestipt.

Het is een verhaal wat duidelijk laat zien dat de criminele wereld een aparte wereld is waar alles kan. Maar ook geeft het een duidelijk beeld hoe de politie alle moeite doet om criminelen, waar een moordaanslag op beraamd wordt, probeert te beschermen. Door dat de politie live mee heeft kunnen lezen hebben ze zaken kunnen oplossen, maar ook grote misdaden kunnen voorkomen.

Salihu heeft niet alleen contact gehad met de politie maar ook met criminelen en hierdoor krijg je een compleet beeld van deze zaak. Ik vond het een ontzettend interessant boek en las het dan ook in één ruk uit. Ik denk echter, als je het boek niet in een ruk uitleest, dat je dan wel de namenlijst in het begin nodig hebt om te onthouden wie wie is.

Ben je true crime liefhebber? Dan moet je dit boek echt oppakken.

Dit boek ontvingen wij van Xander uitgevers. Dit beïnvloedt onze mening niet.

Meer recensies van Veronique van De Koukleumpjes