De Japanse weduwe

Annette benaderde ons met de vraag of we haar nieuwste boek zouden willen recenseren, aangezien ik haar voorgaande boeken steeds met erg veel plezier gelezen heb, hoefde ik niet lang na te denken en stemde ik al snel in. Het onderwerp is niet zo alledaags. Tomiko, een Japanse jonge vrouw wil aan de armoede ontsnappen waar ze in is opgegroeid. Ze heeft ook al precies voor ogen hoe ze dit voor elkaar wil krijgen, namelijk trouwen met een man met geld. Als ze deze man gevonden heeft blijkt het huwelijk toch niet alleen maar rozengeur en maneschijn.

Tomiko is een echte Japanse schoonheid. Haar vermogende man verliest echter al snel alle interesse in haar en ze zint op wraak. Achter de schoonheid van Tomiko gaat een complexe persoonlijkheid schuil en die gelaagdheid weet Van Luyk goed over te brengen. De personages zijn sowieso allemaal goed uitgewerkt met geloofwaardige emoties en hierdoor komt er ook voldoende diepgang in het verhaal.

Je merkt tijdens het lezen dat Van Luyk kennis heeft van zowel de omgeving rond om Amsterdam, maar zeer zeker ook over Japan en de cultuur daar.

Ik werd regelmatig heen en weer geslingerd in mijn gevoel wie verantwoordelijk was voor dingen en met wie ik nu echt mee wilde voelen.

Het is een verhaal wat je in zijn greep houdt. De epiloog had ik persoonlijk minder mee maar paste perfect in het verhaal en de leefwijze van Tomiko.

Dit boek ontvingen wij van Annette van Luyk. Dit beïnvloedt onze mening niet.

Meer recensies van Veronique van De Koukleumpjes