Heerlijke feelgood met een uniek luisterboek

De liedfabriek was voor mij de eerste kennismaking met de schrijfstijl van Marjon Weerink. En wat voor kennismaking.

In De liedfabriek maken we kennis met Famke. Ze is zangeres maar verdient haar geld nu o.a. met muziekles geven op school. En dat is niet hoe ze haar carrière voor zich zag. Ze besluit mee te doen aan de talentenjacht De Liedfabriek, maar het leven maakt het haar niet makkelijk. Er is een té leuk jurylid, krengerige deelnemers en dan blijkt haar moeder ook nog eens ziek. Famke wil alles doen om de balans goed te houden maar zo chaotisch als ze is gaat dit natuurlijk anders dan gedacht.

Het verhaal begint met een heerlijke proloog waarbij ik het verhaal al meteen voor me zag en ik Famke ook meteen in mijn hart gesloten heb. Dit verandert gedurende het hele verhaal niet meer. Weerink weet humor af te wisselen met serieuzere onderwerpen en ik houd van de sarcastische humor van de moeder van Famke. Zij zegt dingen die ik of mijn wederhelft Bryan ook zonder problemen eruit zouden flappen.

De groei die Famke door maakt is realistisch en geloofwaardig neergezet. Maar ook het ziekteproces van de moeder van Famke is heel geloofwaardig neergezet en vooral de keuzes die zij bewust maakt kon ik me zo voorstellen. Weerink heeft een geweldige schrijfstijl en voor mij mag zij zich echt vergelijken met bijvoorbeeld Gillian King, aangezien Weerink ook mooie realistische feelgood neer weet te zetten.

Zoals de vaste volgers weten vind ik het altijd erg fijn om een boek tegelijkertijd te lezen en te luisteren. Bij dit boek vind ik het luisterboek nog een tikkeltje extra bijzonder want de liedjes die hoofdpersonage Famke ten gehore brengt zijn stuk voor stuk ingezongen door Weerink zelf en die zijn dus ook toegevoegd aan het luisterboek. Hierdoor komt de tekst van de liedjes nog eens extra binnen. Dit is echt een super zet van Weerink.

Als je van een feelgood houdt met een realistische verhaallijn waarbij niet alles goed eindigt en waardoor het verhaal ook meteen geloofwaardiger wordt, dan moet snel naar de winkel of op bijvoorbeeld Kobo Plus kijken om dit boek te gaan lezen. Ik kan je zeggen. Daar zul je geen spijt van krijgen.

Dit boek ontvingen wij van Zomer & Keuning. Dit beïnvloedt onze mening niet.

Meer recensies van Veronique van De Koukleumpjes